Återhämtning

Mer
18 år 7 månader sedan #22001 av Geta
Svar från Geta i ämnet Återhämtning
För att räknas som återhämtad menas
alltså att man fungerar någotsånär men
ändå kan ha rester kvar av schizofrenin.
Förut var det så strikta regler för vilka
som skulle få kalla sig för återhämtade.
Då skulle man vara friskare än frisk.
Mer
18 år 7 månader sedan #22021 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Återhämtning
Varför återhämtar de sig bättre i u- länder?
Mer
18 år 7 månader sedan #22038 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Återhämtning
Det är ingen som vet säkert varför schizofrenin är mildare och fler tillfrisknar i uländer. Jag har läst teorier om bättre tillgång på sysselsättning och lämpligt arbete i uländeroch bättre familjesammanhållning som förklaring.
Mer
18 år 7 månader sedan #22041 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Återhämtning
Det är nog vädret, ju soligare desto bättre mår man, även i kalla norden.
Mer
18 år 7 månader sedan #22050 av flisan
Svar från flisan i ämnet Återhämtning
Jag vet inte men jag har läst artiklar om att vaccination av barn skulle kunna var en orsak till förekomst av autismspektrum störningar hos barn (detta är dock mycket omtvistat)
Min teori är att i u-länder är det färre som vaccineras och färre som får autismspektrum störningar, som i bland kan förväxlas med schizofreni.
Alltså menar jag att "schizofreni" inte skulle vara så ofta uppkommet av neurologisk avvikelser i u-länder som här och alltså lättare att återhämta sig från

Detta var kanske väl långsökt. Vet inte om någon förstå vad jag menar.
Mer
18 år 7 månader sedan #22074 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Återhämtning
Väldigt intressant teori, Flisan, men problemet är att vaccinationer ej framkallar autism. Jag har läst nyligen om att vaccination är helt oskyldigt till uppkomsten av autism. Dessutom skiljer sig autism en del från schizofreni och det är väl enbart Asperger som kan ha tillfälliga psykotiska besvär.