Sjuk eller frisk?

Mer
17 år 9 månader sedan #45108 av maya
Sjuk eller frisk? skapades av maya
Hej hej! Har bara en liten fundering och fråga: Om jag blir fysiskt sjuk så går man kanske till doktorn och får medicin och därefter blir man förhoppningvis frisk.
Men om jag drabbas av psykisk sjukdom, går till doktorn och får medicin eller annan behandling och mår bra, är jag frisk då också?

Kom att tänka på detta nu under semestern. Jag har faktiskt mått riktigt bra, kännt mig helt vad jag tror är "normal". Men jag går ju fortfarande på mediciner. man kanske är sjuk fast symtomfri? Eller så har det hela "läkt ut". Då är jag kanske frisk?

Tro nu inte att det enda jag står efter är en friskförklaring i sig, utan det är bara en liten semantisk fundering! .?

maya
Mer
17 år 9 månader sedan #45109 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Sjuk eller frisk?
-
  • Khai Chau
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #45110 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet Sjuk eller frisk?
Hej

Jag tycker det låter som den eviga frågan: Hönan eller Ägget?...jag själv är nog ibland friskare än vissa perioder - och tvärtom!
Tandvärk resp. benbrott, kan man bli kvitt med ganska snabbt och definitivt...psykos-tillstånd, ångest, depression däremot kommer och går, dessutom olika mycket.

Jag tror att det är ungefär som att försöka jämföra bananer och äpplen (vilket borde inte gå!)

K
Mer
17 år 9 månader sedan #45120 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Sjuk eller frisk?
Jag frågade min läkare en gång vad som krävdes för att bli friskförklarad och han sa ungefär att jag behövde vara symptomfri och medicinfri i 10 år för att han skulle friskförklara mig.

Så att vara friskförklarad siktar jag inte på. Slutar jag medicinera, hamnar jag direkt i ett kaos. Att känna sig frisk och symptomfri räcker långt. Man kan ju faktiskt vara lycklig och glad även som psykiskt sjuk, med rätt dos medicin och bra miljö. :)

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 9 månader sedan #45150 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sjuk eller frisk?
För att bli friskförklarad måste man vara medicinfri. Om man tar medicin och känner sig helt frisk, så kan det vara medicinens förtjänst snarare än att sjukdomen har försvunnit.

Ganska många c:a 30 % återhämtar sig från schizofreni, men nästan alla av dessa måste fortsätta att ta antipsykotika. Jag tror att man blir friskförklarad från schizofreni om man varit medicinfri i 2 år och inte haft några symptom på schizofreni.
  • Bengo
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #45177 av Bengo
Svar från Bengo i ämnet Sjuk eller frisk?
Inwatto,

Tar Du Zyprexa?

Jag gör, fy faaaan!"!