Varför isolering???

Mer
17 år 6 månader sedan #50582 av Sylviaplath
Appropå tvång,

Jag förstår överhuvudtaget inte varför en patienter 'behandlas' med isolering. För mig låter det mer som sånt kidnappare gör, eller personer som sysslar med tortyr, eller något som kan drabba nån som är i fängelse dömd för grovt brott och som fortsätter med grova våldsbrott mot medfångar i fängelset... Ärligt... inte ens grova våldsbrottslingar för ju utsättas för isolering någon längre tid utan väldigt mycket byråkrati...

Alltså... hur motiverar psyk isolering???

Har nån som varit med om detta sett den positiva poängen
Mer
17 år 6 månader sedan #50583 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Varför isolering???
Väldigt bra fråga tycker jag, jag skulle också vilja veta motiveringen till varför man isolerar inom psykiatrin!
Mer
17 år 6 månader sedan #50584 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför isolering???
Isolering måste vara något liknande skamvrå, som man utsatte barn för, i barnuppfostran förr. Nannyakuten i TV lär dock ha sådana metoder.
Det är som att man slängs in i ett rum ensam för att tänka över sina synder.
Det behöver inte mycket som man försyndat sig emot för att komma i isolering i tvångsvården.
Det kan inte vara någon nytta med det, utom att man traumatiseras ytterligare och bryts ner som kanske är meningen. Eller också blir man så fruktansvärt arg och blir hatisk mot psykiatrin i fortsättningen.
Mer
17 år 6 månader sedan #50612 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Varför isolering???
Det är en här på sajten som råkat ut för isolering vill jag minnas och det hände i Norge. Han drabbades av hörselhallucinationer, som uppmanade honom att göra saker och när han berättade det på kliniken blev han isolerad. I Sverige hade man dock ej samma rutin. Tydligen kan man bli isolerad om man bedöms vara en fara för andra patienter.
Mer
17 år 6 månader sedan #50617 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Varför isolering???
isolering har jag sett drabbas andra när jag låg inne på piva. det är rent åt helvete att använda sig av sådan medeltida tortyrmetod!

kraftigt traumatiserande och borde över huvudtaget inte vara tillåtet....men som jag har sagt förut...sverige ligger ljusår bakom vad gäller psykiatrisk vård.
Mer
17 år 6 månader sedan #50634 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Varför isolering???
Man måste tänka på personalen också. De måste få utlopp för sina lustar.