RSMH kritiskt mot ny tvångsvårdslag

Mer
17 år 22 timmar sedan #74649 av Mammas son
Niklas,
Jag är en oroligt laglydig människa. Jag vågar inte ens gå över när det är rött. Detta till trots så kan (och är jag) en fara för mig själv.

Menar du att t ex akut suicidala, maniska som gör upp med extremt mycket pengar, psykotiska som dirigerar trafiken på motorvägar, eller sådana som är anses vara farliga för samhället ska få vistas ute?

Jag tror att det är många som genom injektioner med t ex Risperdal Consta eller Cisordinol Depot kan hållas ifrån slutenvården. Det är ändå inte meningen att man skall behöva vara inlagd bara för att man behöver tvångsmedicineras. Jag känner till en kvinna som var manisk som inte hade något som helst behov av slutenvård tillbringade över 1 år på en slutenvårdsavdelning som jag också var på. Detta enbart för att läkarna skulle kunna ge henne Haldol Depot mot hennes vilja.

Att det är extremt onödigt, och dessutom mycket kostsamt kan vi nog båda vara överens om.

Geta,
Tvångsvård i öppenvård förekommer idag också. Fast i en liten omfattning genom att patienter som har LPT är inskrivna på vårdavdelning men är beviljade LPT-permission. Jag har själv varit med om detta. Det jag var med om var anmälningstvång och ett par ordväxlingar hos mentalskötare måndag och torsdag, tvångsinjektion med Cisordinol Depot var ungefär 10 dag, läkarbesök var 6:e vecka samt tvång att inställa mig hos en dietist som skulle se över min kosthållning. Flera gånger var jag med om att polisen fick komma och hämta mig, assistera personalen vid besöket för att sedan låta mig gå igen.

Jag tror personligen att detta känns som ett mycket mildare övergrepp än vad tvångsvård i slutenvård känns. Fast det lär ju fortfarande behövas, fast i mindre omfattning.
Mer
17 år 20 timmar sedan #74664 av bateson-
Jag tror det kan bli stora problem om en patient som är under tvångsvård deklarerar att sluta med sin medicin, eller kanske upplever att han eller hon vill komma och hämta den en gång i veckan istället för tre. Då är patienten helt i händerna på vårdgivarna (som i sin tur kontrollerar förskrivande doktor) och kan använda olika sätt att kontrollera eller hindra patienten att förändra sin ordination.

För det är ju inte alltid så att doktorn vet bäst!

Patienten handlar i en rättslös ställning.
Mer
17 år 20 timmar sedan #74667 av Mammas son
Niklas,
Visst. Jag kan bara svara för mig själv. Hade det inte varit för tvångsmedicinering så hade jag troligtvis varit antingen död, eller sittandes på rättspsykiatisk avdelning för våld mot tjänsteman eller liknande. När jag mår som sämst och sitter inne på en avdelning där jag inte kan göra mig själv illa så får jag panik att jag bara vill ut, till vilket pris som helst. Jag har sparkat in dörrar, gjort om inredningen i en matsal till kaffeved, lyckats sparka sönder sprickor i ett okrossbart glas och legat i bältet mer än 980 gånger, under mina 5 år på slutenvården.

Just då så motsatte jag mig givetvis att få 50 mg intravenöst Stesolid Novum, som gjorde att jag blev nersövd till den grad som man gör när någon ska opereras. Jag motsatte mig att få 300 mg Cisordinol-Acutard varannan dag och jag hatade att få Zyprexa 20 mg intramuskulärt. Men nu när det har passerat något år så inser jag också att det behövdes. För vården har ett ansvar att aldrig låta det gå så långt att en patient skadar sig själv, personalen, medpatienter och besökande. Det hade inte alltid gått att tillgodose utan tvångsmedicinering.

Jag har också genom mitt ex-arbete inom barnpsyks slutenvård varit med om ett oräkneligt antal gånger då jag antingen fått ge patienten en injektion, eller varit assiterande då det skett. Överläkarna som ordinerar tvångsmedicinering (oavsett om det är neuroleptika, benzo eller antidepressivt) gör det enbart när det är omöjligt att hantera situationen utan. En gravt deprimerad patient som vägrar ta emot någon medicin kanske ibland behöver tvångsmediceras med Anafranil injektion, en psykotisk/manisk med neuroleptika, aggressiva och agiterade med benzo likväl som anorektiker ibland behöver tvångssondas.

I min värld är det helt enkelt naturligt att det är så. När det finns så bra läkemedel som det gör idag, så är det ju bara bra att sådana används. Inte minst för att minska lidandet för patienter och anhöriga.
Mer
17 år 20 timmar sedan #74668 av Admin1
Om jag fattat saken rätt innebär förslaget om tvångsvård i öppenvård att de som har tvångsvård eller rättspsykiatrisk vård skall kunna bli kontrollerade i öppenvården, så att de sköter sin medicinering annars blir det rättspsykiatrisk vård eller tvångsvård igen.

För de med rättspsykiatrisk vård kan det vara en bra idé om det leder till att tiden för den slutna rättspsykiatriska vården minskar och man alltså blir utskriven tidigare.

För de med tvångsvård är jag mera tveksam om det är lämpligt, eftersom det är inte bevisat vetenskapligt att tvång i öppenvård ger några fördelar. Det är ingen idé att introducera tvång bara för att man tror på att det ger positiva effekter. Enda tillfället det kunde vara positivt är om någon får tvångsvård på sjukhus bara för att medicinering i öppenvård tidigare inte alls fungerat. Tvång i öppenvården skulle i sådana fall kanske vara ett alternativ för att förkorta tvånget i slutenvård, men tidsbegränsas för att inte bli permanent.


Läs om tvång i öppenvård:
www.sou.gov.se/psykiatri/z_PDF/2006-03-30.pdf
Mer
17 år 18 timmar sedan #74678 av mopa
Jag har upplevt så mycke tvång, har hemska minnen från det, mår fortfarande dåligt pga av tvångsvård.
Så jag håller med Niklas.