Tanken förbjudan?

  • Undris
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 10 månader sedan #79982 av Undris
Tanken förbjudan? skapades av Undris
Jag har ju läst en del, och en sak jag uppfattta är att tanken är fri.
Jag FÅR tänka att jag ska yxmörda...öh...ja..nån...

Men....nu frågar jag mig hur det är.
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=665105

Gärningsmannens paranoida sjukdom och farlighet var sedan länge belagd och det var inte en fråga om en risk att något skulle hända, utan helt enkelt bara en fråga om när det skulle hända.

Trots detta fick mannen vistas ute i samhället i sju år efter frigivningen från sitt tidigare fängelsestraff för dråp och dråpförsök


Läkarna verkaqr vilja låsa in personen pga att han kan TÄNKAS göra ngt.
Hans straff är avtjänat. Han ska ha betalt skulden till samhället.
Ändå vill de pga de är nojiga, låsa in homom pga att han KAN vara farlig?

Måste man inte BEGÅ ett brott räcker det att man vill/funderar på det?

Jag diskuterade det med psykologen, men jag fick inga raka svar.

hmm..underligt... :D

Jag är heligt förbannad över att dessa upppsatta akademiker med höga löner ska vara fegisar, men skolbarn som mobbas då
nej FY FAN, dessa artikelförfattare bör bli gatsopare och lära sig rättskunskap!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 10 månader sedan #79986 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Tanken förbjudan?
Jo, att tänka på en hypotes, som att eventuellt yxmörda ngn tyder på avancerad tankeverksamhet. Förbjudna tankar kan vara att ha sex med skötare eller ngt i den stilen, Det är inte accepterat men det är rumsrent i jämförelse.

Vad är en farlig person egentligen? Är det en 40-50 åring som har levt med frustrationer länge, som skryter vitt och brett om att skjuta kungen, eller en yrkesmördare som får ett kontrakt. Det finns olika namn, men inre och yttre hot måste tas med i den generella hotbilden mot vissa.

Polisen vet oftast vem som är farlig!

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 10 månader sedan #79992 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tanken förbjudan?
Min psykoterapeut sa att man får tänka vad som helst, men att man inte får göra vad som helst.
Hon tyckte till exempel att det är bra om man kan leva ut sina aggressioner i drömmen.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 10 månader sedan #79995 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Tanken förbjudan?
Jo, det är sant! Man kan ju kanske tänka på hur det skulle vara att mörda ngn. Det kan finnas inom ramen för vad som är acceptabelt? Beroende på vilka skäl och vilka metoder man kan tänkas använda.

Men jag har valt att begränsa mina tankar i förhållande till stressmomenten man utsätts för och det egna ansvaret i förhållande till omgivningen. Men ibland saknar man bilderna som man kunde fantisera om. Typ, man kunde filmiskt beskriva en boks handling eller ngt liknande inombords.

Det kan jag inte göra idag, det är självständiga filmer som spelas upp i det inre rummet, jag kan inte påverka det, som jag kunde göra med det visuella. Så, visst hjärnan utövar nog sin egen censur?

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 10 månader sedan #80005 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tanken förbjudan?
Jag undrar ju vad läkarna menar exakt?
Är rädd.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 10 månader sedan #80007 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Tanken förbjudan?
Kverulansparanoija kan närmast översättas med skrytsamma våldsdåd som måste genomföras, annars förlorar man ansiktet. Kanske närmast att översätta med en våldsam mytoman.

Du personligen behöver inte vara rädd. Nyckelpersonerna drabbas inte! Utan oftast i dess närhet. Att vara farlig är egentligen onödig, eftersom man kan bota paranoija med att låta den farlige möta en ofarlig person.
Då tror jag man tar udden av personens förföljelsemanier, en ofarlig person inympar en fredlig inre styrka i paranoikern.

Ha det bra! Man kan bli rejält sjuk på kuppen, men den risken är jag beredd att ta. Jag är ändå på lägsta graden av en sjukdomsbild, så jag har ingenting att förlora!

Vars är världen på väg?