Alternativ till tvångsvård

Mer
16 år 8 månader sedan #86418 av Isa-Alise
Jag ska sitta med i ett seminarium i höst och debattera etiken i tvångsvård med ett antal läkare på en konferens.

1. Vad tycker ni om tvångsvård?

2. När är det etiskt med tvångsvård?

3. När är det inte etiskt med tvångsvård?

4. Finns det några alternativ till tvångsvård?

5. Om inte tvångsvårdslagarna fanns, hur skulle man göra då?

Jag är jättetacksam om ni svarar och hjälper mig med detta!
Mer
16 år 8 månader sedan #86426 av aspie
Svar från aspie i ämnet Alternativ till tvångsvård

Isa-Alise skrev: 4. Finns det några alternativ till tvångsvård?

Övertala? Hypnotisera?
Om patienten har någon vän som han/hon litar på, har vännen möjlighet att argumentera så att patieten förstår?
Mer
16 år 8 månader sedan #86430 av Geta
Svar från Geta i ämnet Alternativ till tvångsvård
Alternativ till tvångsvård är att patienter tas på allvar
när de söker frivilligt.
Att psykologer finns på vårdcentraler och kan rycka in
i ett tidigt skede när någon söker vård.
Mer
16 år 8 månader sedan #86432 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Alternativ till tvångsvård
Jag tycker lpt är bra, för mig har det hjälpt mycket och nu känner jag en trygghet i att det finns, för om jag spårar ut, så vet jag att jag får den hjälp som jag behöver. Även om jag kanske inte ser det för stunden.
Mer
16 år 8 månader sedan #86466 av Mammas son

Vad tycker ni om tvångsvård?


Otroligt bra lag. Den ger samhället rätt att ta hand om människor som uppenbarligen inte klarar det själva.

När är det etiskt med tvångsvård?


Enbart på strikt ordination. Numera används det nog lite för mycket. Så fort en patient har någon bältesläggning i bagaget så blir det oftast LPT för att "vara på den säkra sidan".

Annars så tycker jag att det är etiskt försvarbart med tvångsvård, om två stycken läkare gjort samma bedömmning (det som krävs idag).

När är det inte etiskt med tvångsvård?


När det görs på vid indikation. I t ex Stockholm är tvångsvård mycket vanligare rent procentuellt än i Norrland. Varför vet jag inte. Men jag tror att tvångsvård används lite väl godtyckligt i större städer.

Jag tycker inte att det är etiskt försvarbart med tvångsvård av mycket unga barn. Jag har under mina år på barnpsyk varit med om tvångsvårdade 7-8 åringar. Oftast allvarliga neuropsykiatriska funktionshinder. Och alltid väldigt agiterade och mycket aggressiva patienter. LPT behövs i praktiken inte för att kvarhålla patienten på avdelning, den enda anledningen är för att kunna bälteslägga vid oroligheter.

Vi kunde allt som oftast hålla barnen (ibland tillsammans med vakter eller polis) medan doktorerna var väldigt villiga till bältesläggning. Det kändes svårt att sitta vak till ett litet barn som låg fastspänt på en brits.

Men annars: uppfyller man kriterierna så.

Finns det några alternativ till tvångsvård?


Jag tror att lösningen heter adekvat medicinering. Om patienten inte klarar av det själv, så kan man ordna det så att denna får depotinjektioner. I många av fallen så är det sedan tidigare kända psykotiska och maniska patienter som inkommer för tvångsvård.

Trots att man med hjälp av en depotinjektion hade kunnat slippa inläggningen. Om man tagit den i tid vill säga.

Om inte tvångsvårdslagarna fanns, hur skulle man göra då?


Vid aggressivitet hos redan inneliggande patienter, och även patienter som är aktivt suicidala så går det väl att ordna så att polisen har patienten hos sig. Finns det någon lag om omhändertagande av förvirrade personer? Då skulle ju det kunna användas.

Jag tror att det hade blivit mycket mindre att göra för landstinget, men att vi istället skulle få kraftigt utökade självmord, och självmordsförsök.
Mer
16 år 8 månader sedan #86481 av Murgo
Svar från Murgo i ämnet Alternativ till tvångsvård

Isa-Alise skrev: 3. När är det inte etiskt med tvångsvård?


När personen inte utgör något direkt hot mot sig själv eller andra, och det inte finns några säkra tecken på psykos.