Alternativ till tvångsvård

Mer
16 år 8 månader sedan #86482 av Mammas son
Murgo,
Men tvångsvård handlar inte alltid om psykotiska personer.
Mer
16 år 8 månader sedan #86484 av Murgo
Svar från Murgo i ämnet Alternativ till tvångsvård
(Jag ändrade något i formuleringen).

Jag menar även t.ex. deprimerade självmordsbenägna personer, pyromaner m.m..
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #86522 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Alternativ till tvångsvård
Jag kan inte säga att jag har något rakt svar på dina frågor. Jag vet bara att min första kontkakt med vården inte var bra. Jag blev tvångsvårdad. Att bli inlåst kan bli ett trauma för vem som helst tror jag. OM man är tvungen att låsa in så är det jätteviktigt hur personalen behandlar en. Att man har RÄTT att ringa och möjlighet till det, när som helst tex. Jag tror inte på stora vårdinrättningar. Jag tror på små hemlika miljöer.
Det som fick mig att till slut ta emot vården var en person som jag litade på utanför psykiatrin. Och personalen på behandlingshemmet som övertygade mig om att jag INTE skulle bli inlåst igen på det hemska sjukhuset.
Jag rymde från sjukhuset första gången. Om jag inte hade träffat denna person utanför sjukhuset som hjälpte mig till vård finns en möjlighet att jag varit död idag.
Jag var så skrämd av det bemötande jag fick som ung nyinsjuknad stt jag inte ville tillbaka.
Jag säger inte nej till tvångsvård. Jag säger jag vet inte. Men det är livsviktig hur man blir bemött.
Mer
16 år 8 månader sedan #86568 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Alternativ till tvångsvård
1. Tvångsvård är den sista utvägen, när andra möjligheter att ge vård inte finns. Tvångsvård medför risker och skall därför ransoneras.

2. När patienten helt klart är en fara för sig själv och andra. Man bör helst veta också att behandlingen ger effekt hos patienten.

3. Tvångsvård skall inte användas som ersättning för vanlig effektiv vård. Ett problem idag är att alla effektiva behandlingar inte används och därför är patienten sjukare än vad de egentligen hade behövt vara och i behov av ev tvångsvård.

4. Den ordinarie vården bör vara så bra som möjligt och omfatta alla behandlingar och åtgärder som gör patienten friskare. Vården av schizofreni kan säkert bli 2-3 gånger bättre än vad den är idag om alla behandlingar används t.ex. familjeterapi kan halvera risken för återfall i psykos. Alla får inte familjeterapi idag.

Det man också kan fundera över är varför Sverige har 20 gånger mer tvångsvård än Portugal och varför tvångsvården inom landet varierar 10-faldigt.

5. Om inte tvångsvården fanns skulle sannolikt de vanliga lagarna gälla dvs man blev gripen när man gjort något olagligt.
Mer
16 år 8 månader sedan #86594 av Isa-Alise
Tvångsvård bygger på att psykiskt sjuka är andra klassens medborgare. Vad som är sjukt och friskt är godtyckligt och psykiatrisk tvångsvård är därför analogt med apartheid. Om man är farlig eller inte kan ta hand om sig själv ska samma regler gälla för alla medborgare oavsett diagnos. Beslut om att frihetsberöva någon ska alltid tas av domstol för att det ska vara rättssäkert. Jag tror det var svar på alla fem frågor :)
Mer
16 år 8 månader sedan #86595 av mopa
Svar från mopa i ämnet Alternativ till tvångsvård
Jag har hemska minnen från tvångsvården, men hade nog inte levt idag utan den. Så lpt behövs, när nån blir farlig för sig själv eller andra.
Annars tycker jag att man ska hjälpa tidigare, innan t.ex en psykos bryter ut.