Alternativ till tvångsvård

Mer
16 år 8 månader sedan #86607 av Isa-Alise
Jättebra svar!!! Tackar för alla fina svaren!!!

Finns det fler som vill tycka till om tvångsvård och alternativ?
Mer
16 år 8 månader sedan #86671 av bom
Svar från bom i ämnet Alternativ till tvångsvård
tvångsvård kan nödvändigt om man tex aldrig träffat patienten och är osäker i hur det sjuka yttrar sig.tex att man skadar sig själv eller har öppet psykotiskt beteende.att man inte kan ta hand om sig själv.

det är inte etiskt med tvångsvård om man kan få till stånd en konversationen med patienten och tillsammans hitta en annan lösning, tex att sova hemma men kanske vara dagpatient .

jag tycker att det är tur att lagen finns för ibland kan man faktiskt inte ta vara på sig eller vara ute i samhället.Läkarna är ganska bra på att göra den bedömmningen.först kanske det börjar med lpt men sen kan man ofta bryta den efter några dagar/veckor.

om inte lpt fanns skulle många gå under.tror jag.
Mer
16 år 8 månader sedan #88606 av Sylviaplath

Isa-Alise skrev: Jag ska sitta med i ett seminarium i höst och debattera etiken i tvångsvård med ett antal läkare på en konferens.

Kanske lite för sent för ditt seminarie men...

1. Vad tycker ni om tvångsvård?
Trauatiserande

2. När är det etiskt med tvångsvård?
Om andras liv är i uppenbar fara pga att personen är sjuk. Alternativt om en person skadar sig själv allvarligt, eller riskerar att göra det, och inte själv önskar dö eller skada sig - egentligen.

3. När är det inte etiskt med tvångsvård?
Eftersom de flesta fall inte faller inom ovan är det sällan etiskt försvarbart. Man måste anta möjligheten att somliga vill skada sig och suicidera.

4. Finns det några alternativ till tvångsvård?
SPA. Hotell med bra service. Hemvård (om hemmet inte är för rörigt)

5. Om inte tvångsvårdslagarna fanns, hur skulle man göra då?
Sätta folk i fängelse - där är rättsäkerheten större.

Jag är jättetacksam om ni svarar och hjälper mig med detta!