Schizofreni - dopaminteorin

Mer
19 år 3 månader sedan #7850 av Isa-Alise
-
  • Pallekula
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #7917 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Schizofreni - dopaminteorin

Isa-Alise skrev:
Vad tror ni?... tänker jag helt fel?...

Koffein verkar inte på hjärnans dopamin -nivå i synapserna, som amfetamin gör.
Men jag tror inte någon form utav central stimulerande egentligen är bra för människan psykiskt, och absolut inte om man redan har psykiska besvär. Te har ju en relativt låg koffein halt och är mest lugnande, tycker jag.
En amfetamin psykos, varar i regel från några dagar till ett par veckor, jag har vart där själv och sett ett par kompisar flyga o flaxa med sina vanföreställningar. Jag tror själv att det beror på att det är när man vart vaken så länge, utan sömn, o ofta utan mat så är påfrestningarna så stora att hjärnan säger stopp. Det som ni kallar antipsykotiska (neruoleptika) kallas "vispaflödder" ute bland pundare.

klippt från internmedecin:

Dopamin är den signalsubstans som man hittills tror har störst betydelse vid schizofreni. Bakgrunden är att samtliga klassiska antipsykosläkemedel utövar sin antipsykotiska effekt genom att binda till och blockera dopaminreceptorer.
En annan ledtråd är att amfetamin, en substans som ökar koncentrationen av dopamin i synapserna, kan framkalla en paranoid psykos som påminner om schizofreni.

men det är fel att skylla allt på dopaminet, en fullständig blockad av dopamin skulle göra människan ketagonisk.
Mer
19 år 3 månader sedan #7922 av Geta
Svar från Geta i ämnet Schizofrenidopaminteorin
När man blockerade dopaminet med den
gamla medicinen så framkallade man ju
negativa symtom (parkinsonismer).
Människor blev apatiska och orörliga.
Det viktigaste var att de schizofrena
inte var störande. Det var inte så viktigt
att de mådde bra.
Mer
19 år 3 månader sedan #7944 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Schizofreni - dopaminteorin
Det finns intressanta studier som visar att dopaminagonister framkallar hos normalpersoner paranoia enbart, medan ängladamm (PCP), framkallar mer typiska schizofrenisymptom. PCP påverkar glutamatsystemet i hjärnan. Dessa experiment tyder på att dopamin kanske direkt inte är så avgörande vid schizofreni utom vid paranoia.

Det finns studier som tyder på att koffein kanske kan motverka extrapyramidala biverkningar. De har skrivit om det i Läkartidningen:
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... verkningar
Mer
17 år 5 månader sedan #55113 av aspie
Svar från aspie i ämnet Schizofreni - dopaminteorin

PSR skrev: Hur kan amfetamin ges till personer (och barn) som har koncentrationssvårigheter samtidigt som det ger positiva symptom?

Jag har Aspergers syndrom och ADHD och använder metylfenidat (Concerta) som är inte amfetamin, men är en stark dopaminagonist. Jag tycker att uppmärksamhetsstörningar är en värre sak än (lindrig) paranoia. Dessutom kan MF även förminska paranoian, eftersom man har mindre orsak att vara misstänksam, om man är uppmärksam och har koll på situationer. MF används för att normalisera dopaminnivåer, ifall de av någon bestående orsak är för låga.

- aspie
Mer
17 år 4 månader sedan #58464 av Isa-Alise
.