Frågor om schizofreni från radiojournalist

  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #273913 av Schizobrain
Svar från Schizobrain i ämnet Frågor om schizofreni från radiojournalist
forts.

Man säger medicinskt att Schizofreni uppenbarar sig utåt i två symptomkategorier:

De positiva symptomen som karakteriseras av manier initierade av hallucinationer.
De negativa symptomen som karakteriseras av depression.

De flesta har en blandning av de två kategorierna så det förekommer både manier och likgiltighet. Men ena sorten kan vara mer dominerande bland symptomen. I det akuta tillståndet med psykos heter det då paranoia och hebefreni. Två typiska diagnoser är Paranoid Schizofreni och Hebrefren Schizofreni.
  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #273915 av Schizobrain
Svar från Schizobrain i ämnet Frågor om schizofreni från radiojournalist
Khai Chau,

Du har inte helt rätt. Samlingsnamnet på sjukdomen är Schizofreni och de 5 unika olika diagnoserna är:

- Paranoid Schizofreni
- Hebrefren Schizofreni
- Odifferentierad Schizofreni.
- Kataton Schizofreni
- Residual Schizofreni

Det är en missuppfattning isåfall att all psykisk sjukdom samlas under namnet Schizofreni.
Mer
14 år 3 månader sedan #273919 av Geta
Man kan ha psykoser utan att det räknas som Schizofreni.
  • Björn
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #273944 av Björn
Hmmm...är det så smart att lägga ut sina mobilnummer här?

Alla är inte vänligt sinnade här...


Var försiktiga!!

Ni behövs!!
Mer
14 år 3 månader sedan #273949 av Admin1
Schizofreni spänner över allt från Nobelpristagare till uteliggare. Väldigt stor variation alltså.
Det är en allvarlig sjukdom. John Nash t.ex räknades som en av världen skarpaste hjärnor, men efter insjuknandet i schizofreni så kunde han aldrig slutföra ett vetenskapligt arbete på nästan 30 år. Säger ganska mycket tycker jag.

Schizofreni klassas som en psykossjukdom men det stämmer inte, därför 20 % har aldrig haft psykos utan har andra symptom t.ex negativa symptom. De med residualschizofreni har heller knappt inga psykossymptom.

10 % av de med schizofreni tillfrisknar och kanske 20-30 % återhämtar sig.

20 % är handikappade av sjukdomen och har svårt att klara sig själva. Ofta är det inte psykoser som orsakar handikappet utan kognitiva och negativa symptom. Saker då som dåligt närminne och oförmåga att koncentrera sig. Tyvärr är dagens behandling av handikappet vid schizofreni otillräckligt, men det kan komma mediciner om kanske 5-10 år.

Röster är inte så stort problem egentligen, men kan vara problematiskt om de är kommenderande röster eller röster som mobbar en.
Mer
14 år 3 månader sedan #273963 av Nissegossen
Helene

Om du ger mig din E-post adress, skickar jag texter jag skrivit och kan om du vill prata, få mitt telefonnummer hem till mig.
kort och gott, skriv till <!-- e --><a href="mailto:nissegossen101@hotmail.com]nissegossen101@hotmail.com[/url]<!-- e -->

Vill tillägga att jag har en ljud-CD som är inspelad på Sveriges radio I Göteborg med en radioteater föreställning som hette röster och gick på scenen på teater UNO i Göteborg, innan den blev radioteater på P1, du kan nog finna den på Sveriges radios arkiv, men hittar du den inte sitter jag med första exemplaret som brändes från inspelnings datorn. Jag har själv tillsammans med 20 andra skrivit texter till den samt att en del var med själva på scen dock inte jag, utan mina texter lästes upp utav skådespelare från samarbetspartnen teater UNO.

vill du ha en kopia så skriv vilken adress jag skall skicka den till och du får den utan kostnad för dig!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum