Efexor eller Seroquel? Schizoid eller Asperger?

Mer
15 år 4 månader sedan #166630 av aspie

Graatass skrev: Ja, nu har jag fått den preliminära diagnosen Asperger...

Gratulerar! Välkommen till klubben!
Mer
15 år 4 månader sedan #166736 av Graatass
Tack så mycket, Admin1 och Aspie!
Det enda som händer när jag blir stressad är att det blir tomt i huvudet på mig. Därför föredrar jag mycket gärna att vara ensam när jag gör något som jag måste koncentrera mig på.
Men någon psykos tror jag aldrig att jag har upplevt. Där emot så dagdrömmer jag lätt.
Har just sett filmen om John Nash; A Beautiful Mind. Den var bra, men typiskt Hollywood. Trevlig i alla fall!
Mer
15 år 4 månader sedan #166768 av Drummer
När det gäller Seroquel så ska man undvika grapefruktjuice. För det kan försämra effekten.
Mer
15 år 4 månader sedan #166823 av aspie

Steve skrev: När det gäller Seroquel så ska man undvika grapefruktjuice. För det kan försämra effekten.

Om man kollar i drug interaktion checkers, verkar det att grapefruitjuice passar nästan med inga mediciner.

Seroquel är en jättebra sömnmedicin.
Mer
15 år 4 månader sedan #166864 av One

Steve skrev: Schizoid personlighet är en människa som är väldigt likgiltig för både ros och ris. Dom är extrema ensamvargar och mår bäst av det. Dom uppvisar ofta en känslokyla och kan varken ge eller ta riktigt. Schizoida människor är oftast ganska blyga men hamnar dom bland rätt människor så kan dom bli lite mer talföra. Annars drar dom sig undan sociala sammanhang p.g.a att dom är dåliga på det sociala samspelet ofta. Dom har inget intresse för relationer och sex. Mycket kroniskt undvikande människor.

Aspergers syndrom är någon form av autism där intellektet inte påverkas. Har för mig att dom kan få jobbig ångest, men snabbt övergående när situationen lugnar ner sig.

Seroquel Depot är en bra medicin för många. Jag har den själv. Det är en anti-psykosmedicin men ges även till människor med depression och ångest. Dom vanliga Seroqueltabletterna ger ofta ökad hjärtrytm och extrem trötthet, men inte DEPOT tabletten.

Du verkar ha dålig koll på skillnaderna mellan diagnoserna. En schizoid människa är inte känslokall, hon bara verkar så. Aspergerpersonligheten är däremot oförmögen till empati. Dessa individer har gemensamt att de har det svårt socialt. Men medan den schizoida förstår det sociala samspelet fast hon undviker det, fattar inte aspergerindividen nollsju. Hade en kompis med asperger, hon var det mest självupptagna jag träffat, var som ett vandrande lexikon i vissa saker, men annars totalt okunnig om allt. Otrevlig människa faktiskt.
Mer
15 år 4 månader sedan #166916 av Admin1
Läkarna brukar välja Seroquel vid stora problem med ångest. Seroquel har också effekt mot depression och är perfekt om man har lätt att få extrapyramidala biverkningar t.ex. stelhet, darrningar och rastlöshet. Har också enormt liten risk för tardiv dyskinesi. Nackdelar är trötthet, hjärtklappning och yrsel.