Efexor eller Seroquel? Schizoid eller Asperger?

Mer
15 år 4 månader sedan #167078 av aspie

Steve skrev: Aspergers syndrom är någon form av autism där intellektet inte påverkas. Har för mig att dom kan få jobbig ångest, men snabbt övergående när situationen lugnar ner sig.

Ja, ångesten är ett centralt problem vid Aspergers. Det brukar gå över när situationen lugnar ned sig. Men om det blir ständiga stressituatuoner under en längre tid, kan man få PTSD eller GAD, och då avtar inte ångesten även om den aktuella problemsituationen är över. Man liksom inte tror på att det blir bättre. Då behöver man hela tiden någon medicinering mot ångest. För mig funkar Lyrica bäst, och min anhörig som också har Aspergers, äter en liten dos Zyprexa mot ångest.

One skrev: En schizoid människa är inte känslokall, hon bara verkar så. Aspergerpersonligheten är däremot oförmögen till empati. Dessa individer har gemensamt att de har det svårt socialt. Men medan den schizoida förstår det sociala samspelet fast hon undviker det, fattar inte aspergerindividen nollsju. Hade en kompis med asperger, hon var det mest självupptagna jag träffat, var som ett vandrande lexikon i vissa saker, men annars totalt okunnig om allt. Otrevlig människa faktiskt.

Vi aspies är alla olika. Det finns sådana som är oförmögna till empati, men vi är inte alla sådana. Många aspies har bra empatiförmåga.
Mer
15 år 4 månader sedan #167079 av skord
du aspie är ett bra exempel när det gäller det. du har empati. bra att lyrica funkar mot din ångest. ångest är en dålig uppfinning. vem uppfann den liksom. suck