Asperger

Mer
19 år 4 veckor sedan #12258 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Asperger

jennynen skrev: Som jag förstått det kan människor med
Asberger få psykoser om påfrestningarna blir för stora

.

Men det kan väl alla?

Dessa ses då som en bieffekt eller resultat av att ha Asberger.


Det lär ju hjälpa till, men är det 100% säkert att det verkligen är orsaken?
Hur är % skulle du säga?

Man får ingen psykosdiagnos vid sidan av sin andra diagnos.


Verkar skumt tycker jag... även om jag förstår tanken..

Men det är väl möjligt att olika läkare resonerar olika. Den jag arbetar med just nu har i alla fall resonerat på detta sätt kring en patient. Han har länge haft diagnosen schizofreni, men när läkaren upptäckte att han uppfyllde kriterierna för asberger avskrevs den förra diagnosen. Psykoserna var inte det centrala i sjukdomsbilden.


Nej, det stämmer ju ganska ofta, psykoserna är "för att" och inte egentligen huvudsaken "till att", frågan är kanske vad som löser ut dem och lägger bort dem?
  • Dortmund
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 veckor sedan #12265 av Dortmund
Svar från Dortmund i ämnet Aspergers Syndrom, rätt benämning.
Det heter Asperger (med p)och är ett syndrom, ett mildare funktionshinder. Försök komma ihåg det när ni skriver eller debatterar om funktionshindret. Det borde ni väl veta, ni som kan det mesta om handikapp och psykiska handikapp?

Eller är det för mycket begärt av schizofrena? :rolleyes:


Mvh/ Dortmund
Mer
19 år 4 veckor sedan #12270 av Equivocal
Svar från Equivocal i ämnet Asperger
Hade en vän som fick diagnosen Borderline (hur kan man sätta det på nån? slit å släng diagnos!) med INSLAG av schizofreni och AS
Mer
19 år 4 veckor sedan #12283 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Asperger
Jag hade 31 poäng i testen dvs inte Aspergers. De med Aspergers kan ha kortvariga psykoser som uppträder i samband med stress. Det kan vara handikappande ibland. Killen som dödade flickan i Arvika för ett par år sedan hade Aspergers och bodde i gruppboende vill jag minnas. I början trodde de att han hade schizofreni p.g.a hallucinationerna. Det var den rättspsykiatriska undersökningen som kom fram till att han hade Aspergers.
Mer
19 år 4 veckor sedan #12286 av Harriet
Svar från Harriet i ämnet Asperger
Hjälp! Det är enligt testet mycket möjligt att jag har det där syndromet.... farligt med såna där tester för hypokondriker som jag.... min bror är autist.... är det genetiskt- någon som vet?
Gjorde en utredning för 6 år sedan.... meningslös... lätt att fuska sig till den diagnos man vill ha.... ville att testet skulle visa att jag "bara" hade någon ångestsjukdom.... så att jag skulle slippa neuroleptika och istället få en massa benzo.... lyckades men det höll bara i några veckor.... sen blev jag akut psykotisk och ingen utredning i världen kunde rädda mig från cisordinol- och haldol injektioner....
  • Aspergare in Real
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 veckor sedan #12287 av Aspergare in Real
Svar från Aspergare in Real i ämnet Dålig stil på forumet för Schizoider
Admin1,

Betyder det så mycket att han har Aspergers?

De flesta våldsbrotten idag begås ju av obotligt schizofrena och andra psykopater...


Klanka inte ner så mycket på Aspergers. Har man schizofreni så är det som att kasta sten i glashus. T o m rejält dålig stil att skriva som ovanstående Moderator.(!!). 8O


Kan ingen lägga ner den här skitsiten? :rolleyes: