Asperger

  • Bubbachumm
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #126864 av Bubbachumm
Svar från Bubbachumm i ämnet Asperger
Ja, det verkar väl ganska lämpligt. Lite som att bilmekaniker bör prägla bilverkstäder. Det betyder inte att patienter (eller bilar) inte skulle ha någon betydelse, jag tycker nog att den sidan inte tas på tillräckligt stort allvar, men det kan ju inte vara så att man automatisk är diskvalificerad från att kunna ha en psykiatrisk åsikt bara för att man är läkare.
Mer
15 år 11 månader sedan #127096 av aspie

Hanna_Norr skrev: En av de största fördomarna vi med Aspergersyndrom möter – är att vi saknar empati. Jag har själv Asperger syndrom och många bekanta med diagnosen - och vi känner precis lika mycket empati som alla andra. Det vi har problem med är att i olika hög utsträckning kunna läsa av andra människor. Detta som för andra sker per automatik/ på känsla fungerar annorlunda för oss.
Vi blir tvungna att tänka i sociala situationer - använda oss av våra erfarenheter och vår kunskap om oss själva för att räkna ut vad folk känner. Detta brukar inte vara något problem. Vi brukar pricka rätt – men ibland om vi är tillsammans med många människor så blir det svårt när saker inte kommer så snabbt. Jag har 23 års erfarenhet av vad som gör mig själv och andra ledsna. Jag känner empati och smärta med de som mår dåligt. Jag kan känna vad andra känner för jag vet hur det känns.

Detta är huvudproblemet, man behöver TID för att tolka sociala situationer, eller ERFARENHET av liknande situationer. Logiken räddar, men den är långsam.