Psykisk och fysisk isolering

Mer
18 år 2 månader sedan #32674 av Graatass
Märker att jag drar mig alltmer inåt och tillbaka. Blir snabbt trött på andra människor och håller mig alltmer för mig själv. Det blir som att jag bygger mitt eget fängelse och stänger av vägar och broar utåt. Det gör mig deprimerad, men jag kan inte se möjligheterna.
Så plötsligt ser allt annorlunda ut och jag ser klart igen. Men hur länge?
Mer
18 år 2 månader sedan #32678 av Fredrik
Isoleringen är inte bra för någon och den leder bara till att man mår ännu sämre. Försök sätta en gräns någonstans.
Mer
18 år 2 månader sedan #32681 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Psykisk och fysisk isolering
Jag känner igen mig i det där.
Men att isolera sig under en kortare period kan ju vara OK, för att slicka sina sår o så.
Men om det blir långvarigt så behöver man nog hjälp.
Mer
18 år 2 månader sedan #32708 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykisk och fysisk isolering
Om man känner sig psykotisk kan isolering vara bra och göra att man mår bättre, men annars är nog isolering bara negativt. Man mår normalt inte bra av isolering. Människan behöver nog kontakt med andra människor för vi är en social varelse.
Mer
18 år 2 månader sedan #32709 av Isa-Alise
När jag mår sämre drar jag mig undan för att minimera intrycken ett tag... vila är viktig för återhämtningen....
Mer
18 år 2 månader sedan #32729 av Fredrik69
Att vilja isolerar sig kan man själv inte motverka när man är i psykisk obalans. Det kommer automatiskt, att man mår sämre och sämre vid sociala kontakter.
Jag kan inte hjälpa att jag isolerar mig, jag börjar må dåligt redan efter en - två timmar vid socialt umgänge.