Dissociativ störning

Mer
17 år 7 månader sedan #48644 av Isa-Alise
Idag har jag varit på en föreläsning om dissociativ störning. Det var intressant. Om man har en dissociativ störning kan man också höra röster som är orsakade av en inre splittring i personlighetsdelar. De rösterna brukar höras som att de kommer inifrån huvudet. Dissociativ störning orsakas av trauma i barndomen och går att bota med en terapi som jobbar med att integrera medvetenheten om traumat i hela personligheten, och i att se att det hände i det förflutna, inte i nuet. För många med dissociativ störning är problematiken feldiagnosticerad som borderline eller som en psykos. Då kan man få neuroleptika i onödan, och utan verkan på rösterna. Dissociativa röster kan upphöra genom terapin när personlighetsdelarna integreras.
Mer
17 år 7 månader sedan #48645 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Dissociativ störning
Intressant Isa-Alise! Jag har hela tiden trott att det var mina trauman jag hade i barndomen och under min tidiga uppväxt tid som gjort mig till den jag är!

Mina psykoser finns där och lite, eller mycket, hjälps jag av depå Neuroleptika!

Men huvudorsaken till att jag har haft mina psykoser torde stå klart för var och en som läst vad jag skrivit om mig själv, att jag tror på att min sjukdom beror på Trauman tidigt i mitt liv!

Jag kanske skulle bli hjälpt av terapi tillsammans med neuroleptika, för jag vill kunna förstå mig själv och hur jag påverkats av mina trauman som då ligger djupt inom mig i min själ!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 7 månader sedan #48648 av Katt
Svar från Katt i ämnet Dissociativ störning
Hej jag har schizoaffektiv sjukdom samt Borderline. ibland messt när jag är dålig men ibland annars också. hamnar jag i vad de kallar för dissoativt tillstånd.får minnes luckor då jag ej minns vad jag sagt el gjort.eller så försvinner jag liksom in i mig själv,kan då ej gå el tala.men hör allt som händer runt omkring.
Mer
17 år 7 månader sedan #48672 av Fia
Svar från Fia i ämnet Dissociativ störning
För mig så säger de att jag har rösten som en mur pga trauman men det är FEL för mig....
Den eller "N" är ju en demon som inte vill tillbaka o jag hjälper han.
Visst vi har våra stunder men "N" är schysst!
Varför lämna bort "N", jag skulle försvinna om "N" försvann...

ursäkta... .?
Mer
17 år 7 månader sedan #48673 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Dissociativ störning
Fia! Jag förstår exakt vad du menar!


Det vill säga att du har funnit på ett sätt i din tillvaro där du har N och det är en trygghet för dig att ha N, och du skulle inte vilja vara utan N.

Detta för att det ger dig en trygghet i livet som ingen människa kan ge! Men, är det verkligen så svårt att avstå?

Jag menar, attt trots att man byggt upp en tillvaro med N är det kanske svårt att acceptera att man måste bli utan N för att bli frisk!

Men N är kanske bara är som min snuttefilt, man måste till slut gå utan den för att bli riktigt vuxen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 7 månader sedan #48688 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Dissociativ störning
Fia,

Tanken är ju inte att ta bort röster som man behöver eller blir hjälpt utav.... utan att integrera det svåra så att man blir hel... om man har delar i personligheten får man kontakt med alla delarna och blir en hel personlighet .... med alla sina sidor tillgängliga...

Ofta är känslosidor avsplittrade... den som känner smärtan från övergreppet tex... och den fungerande biten som syns utåt lider av brist på känsloliv... genom att bli hel får man då tillbaka sin förmåga att känna, uppleva, vara intresserad, lekfull, gråta, skratta, bli sunt arg, osv..

RSMH har rösthörargrupper där man lär sig hantera röster som säger negativa saker till en... genom olika strategier som att prata med rösten en viss tid på dagen... och de goda rösterna lämnar man ifred...