Dissociativ störning

Mer
17 år 7 månader sedan #48720 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dissociativ störning
Intressant Isa-Alise! PSR brukar ju tala om att i Japan kallas schizofreni numera för integrationstörning. Kanske kan rösterna vid dissociativ störning behandlas på samma sätt vid schizofreni, som också är en integrationsstörning.
Mer
17 år 7 månader sedan #48731 av Projek
Svar från Projek i ämnet Inte undra på
att Sköterskan tjatar på mig att jag ska lägga övergreppen bakom mig och leva i nuet. Det har hon tjatat om hela tiden. Har aldrig förstått mig på discosativ störning förut men nu gör jag det, Tack ISA-alise. :)
Mer
17 år 7 månader sedan #48749 av Geta
Svar från Geta i ämnet Dissociativ störning
Det är konstigt att det är så svårt att komma ur schizofreni.
Det är knappt tillåtet att tro att schizofreni beror på traumatiseringar mycket tidigt i livet.
Det är som smärtpunkter som man inte alls vill komma i beröring med för att inte utlösa psykosångest.
När man haft schizofreni länge är det som man vill leva så smärtfritt som möjligt och undviker många situationer.
Det sägs att schizofrena aldrig har upplevt trygghet.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 7 månader sedan #48772 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Dissociativ störning

När man haft schizofreni länge är det som man vill leva så smärtfritt som möjligt och undviker många situationer.
Det sägs att schizofrena aldrig har upplevt trygghet.



Jag brukar säga att en schizofren inte kan känna en riktig trygghet i förhållande till andra. Man flyr in till ett litet rum. Men praktiskt så vill jag inte göra andra osäker på min person, jag vill utstråla en trygghet! Men det beror mycket på den personen, om denne ärligt kan känna att man umgås på lika villkor.

Det jag inte klarar av, är att prata i grupp utan anledning. Man måste liksom ha ett alibi, för att kunna prata fritt ur hjärtat! Smärta kommer ändå, hur man än vänder och vrider på situationen, man får bara försöka lindra smärtsymptomen!

Sen kan man aldrig fly från schizofrenin har jag förstått numera. Sjukdomen behöver inte bara orsakas av trauman, utan den kan orsakas av en defekt i ens sociala umgänge. Saker som man funderar mycket på, kanske man ska släppa, men det är enklare sagt än gjort!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 7 månader sedan #48788 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Dissociativ störning
Dissociativ störning är olika från schizofreni i att den orsakas av trauma... vid schizofreni behöver inte trauma ha förekommit, även om det är vanligt med trauma även vid schizofreni. Schizofreni har en stark genetisk faktor som saknas vid dissociativ störning. Schizofreni uppkommer i ett samspel mellan arv och miljö, dvs att en redan sårbar person kan utveckla schizofreni vid påfrestningar i livet.

Det är nog inte så kosntigt att man har svårt att uppleva trygghet efter att ha upplevt en psykos. I psykosens mardrömsliknande värld finns ingen trygghet.

Världen blev för mig en hotfull plats där jag upplevde att alla var emot mig och pratade illa om mig. Paranoia och röster skrämde mig och ingenstans kunde jag vara trygg. Men i min barndom har jag upplevt mycket trygghet. Jag kan inte lasta mina föräldrar för att jag har utvecklat en psykos.
Mer
17 år 7 månader sedan #48810 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dissociativ störning
Den genetiska faktorn i schizofreni är inte lika stark som man sa förr. 60 % av de som får schizofreni har ingen nära släkting med sjukdomen. Även om man har en enäggstvilling med schizofreni, så är bara risken 28 % att den andra tvillingen också skall få sjukdomen.