Jag köpte en el-scooter, vilka regler gäller?

Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1172240 av Richard
Nej, det tänker jag inte göra. Den är mer svårkörd än en bil...

Jag skulle vilja ha blinkers på den, då det är svårt att sträcka ut handen när man ska svänga vänster på en trafikerad väg (för att hålla balansen). Men det skulle jag nog kunna fixa med lite lampor eller om det finns orangea lysdioder o lite el-komponenter. Är egentligen inte så svårt. O jag ska försöka att alltid komma ihåg hjälmen.

EDIT 1: Några sådana här ska jag montera på: www.elfa.se/sv/blinkande-led-590-nm-gul-...ght-56byd/p/17500861

EDIT 2: Kjell & Company har orangea lysdioder, men då får man bygga till blinkersfunktionen:
www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el...d-5-mm-orange-p90716

Jag har glömt all min el-utbildning... :(

Något så enkelt som att om jag har 4 orangea lysdioder, 2 på var sida, ska seriekopplas eller parallellkopplas för att de ska få 1,5 V per diod. Man kan förvisso köpa den gula blinkande lysdioden o bara koppla en strömbrytare till ett vanligt AA-batteri på 1,5 V. Men jag ska köpa den orangea, samt lite kondensatorer, resistorer o nån transistor tror jag behövs också. Synd att inte Utomjordingen är kvar här... Men det lär väl inte vara så svårt att hitta kopplingsschema på internet numera...

I bästa fall kommer jag ihåg vad symbolerna betyder på ett kopplingsschema...
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 9 månader sedan #1172252 av Geta
Det luriga är att de går så tyst. Man märker inte att de kommer.
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1172255 av Richard
Ja, därför måste man själv ha ansvaret som om det vore en cykel. T.ex. här i centrum, så är en del av Storgatan gågata, men man får cykla på den (de har i.a.f. gjort rutor för cykelparkering o patrullerande poliser cyklar också där), men gående har företräde o det måste man naturligtvis respektera! Man ska inte plinga för att få fotgängare att flytta på sig där, det gör jag aldrig med cykeln heller.

Man sänker givetvis hastigheten till gångfart.

EDIT 1: Jag har en "farlig" korsning på väg till mitt jobb, o det är Storgatan/Nybrogatan, den är väldigt trafikerad o där hoppar jag av o leder via övergångsstället. Sen är det gågatan, gäller att vara observant på fotgängare. Sen korsningen Storgatan/Järnvägsgatan är sån där "gå-zon", så alla kör o går väldigt försiktigt. Sen är det Södra Vägen/Landshövdingegatan, nått rondell-liknande men med 4-vägs väjningsplikt, den är dock inte särskilt trafikerad. Sen är det cykelväg till Spiran.

EDIT 2: Förresten, borde det inte gå att seriekoppla en blinkande lysdiod (vilken färg som helst, som man t.ex. kan ha som kontrollpanel) till en vanlig orange lysdiod, men som lyser vid 1,5 V? Så att det liksom blir inbyggd blinkersfunktion?
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Richard.
Mer
4 år 9 månader sedan #1172355 av krokus
Richard,
Jag skulle vilja hjälpa dig, men jag kommer inte heller ihåg hur man gör. Är utbildad elektronikmontör.

Det fanns förut iaf ett svenskt elektronikforum. elektronikforumet.com/forum/
Mer
4 år 9 månader sedan #1172399 av Admin1
Mer
4 år 9 månader sedan #1172432 av Richard
Tack för tips!

Så dum var jag o inte tänkte på att det finns färdiga blinkers... :väggen

Kollade lite på Biltema, de här t.ex:
www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/...kers-2-st-2000041454

Eller denna:
www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/...kers-2-st-2000036507

O dessa:
www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/...kers-2-st-2000020855

Det är ju inte lag på blinkers på sådana el-sparkcyklar, men jag tror inte de syns så bra om man sätter de ytterst på styret. Det är nog viktigast att blinkern syns bakifrån, när man ska svänga vänster o har bilar bakom. Så jag tror att jag monterar de på varsin sida vid bakhjulet.