Har djur själar?

  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 9 månader sedan #1268614 av Pimed
Har djur själar? skapades av Pimed
Om vi människor har själar då måste allt levande ha det oxå! Hur ser då Gud på att vi äter kött?

Den här encelliga organismen beter sig intelligent utan hjärna? Har den en själ? Har vi människor själ?

www.svt.se/nyheter/vetenskap/slemsvamp-u...arna-beter-sig-smart
Mer
3 år 9 månader sedan #1268615 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Har djur själar?
Linné trodde att naturen var besjälad. Och visst är det lockande att tro det. Men allt levande är födgenier. Det handlar om att överleva så att leta mat blir för många djur en heltidssysselsättning.

Jag tror att själ är något som enbart finns för högt utvecklade djur. Men vad vet man? Min katt t ex har en själ och ett medvetande. Jag tror att just medvetande är centralt för om djur har en själ eller inte.

Så ja. Högt utvecklade djur kan ha själ.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268616 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Har djur själar?
Just i natt har jag läst om individuationen hos människor. Det var intressant.

Helt klart har vi ett medvetande. Men jag tvivlar på att vi har en själ. Det är medvetandet som lever kvar efter vi dör. Själen är ett kristet koncept?

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 9 månader sedan #1268618 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Har djur själar?
Själ är förvisso ett religiöst begrepp men det är vedertaget. Som jag ser det är själ tätt förknippat med känslor. Precis som känslor så är själ omöjligt att säga var i kroppen det sitter. Känslor känns rent fysiskt (sätta hjärtat i halsgropen, föll en sten från hjärtat, hugg i hjärtat, fjärilar i magen, blir alldeles varm, utstråla värme etc), rädsla som är den centrala känslan, känns i hela kroppen. Det är egentligen rädslan som styr vårt beteende. Rädsla finns i allt levande, (kanske i encelliga djur också även om den ligger på ett väldigt basalt plan), den handlar om överlevnad.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268624 av wasp
Svar från wasp i ämnet Har djur själar?
Själ vet jag inte, men ett plågat djur kan nästan gråta som ett barn. Hundar gnyr och ylar o tårarna rinner, katter likaså!
Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1268625 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Har djur själar?

Cosmos skrev: Själ är förvisso ett religiöst begrepp men det är vedertaget. Som jag ser det är själ tätt förknippat med känslor. Precis som känslor så är själ omöjligt att säga var i kroppen det sitter. Känslor känns rent fysiskt (sätta hjärtat i halsgropen, föll en sten från hjärtat, hugg i hjärtat, fjärilar i magen, blir alldeles varm, utstråla värme etc), rädsla som är den centrala känslan, känns i hela kroppen. Det är egentligen rädslan som styr vårt beteende. Rädsla finns i allt levande, (kanske i encelliga djur också även om den ligger på ett väldigt basalt plan), den handlar om överlevnad.

Bra. Du har nog rätt där. Jag känner mig bara tom i huvudet och kroppen på grund av den här huvudvärken som jag haft ett tag nu. Jag har blivit lite känslolös helt enkelt.

Vad jag försöker säga är att jag inte varit i synk på många dagar nu. Annars är detta fallet ganska intressant:
sv.wikipedia.org/wiki/Phineas_Gage

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Maxjohan1983.