Har djur själar?

Mer
3 år 9 månader sedan #1268745 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har djur själar?
Tror att allt levande har själar. Även flugor och myggor.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268749 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Har djur själar?
I bibeln den säger ett djur som har sin själ i sig skall du icke döda

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 9 månader sedan #1268750 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har djur själar?
Hur kommer det sig då att man slaktade gödkalven, när den förlorade sonen kom hem i Bibeln?
  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1268765 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Har djur själar?

Geta skrev: Tror att allt levande har själar. Även flugor och myggor.

Jag tror oxå det!

Cosmos skrev: Människan är alltför komplex för att bara vara rädd för det okända och osäkra. Till skillnad mot djur har människan väldigt många behov som måste uttryckas i någon form. En undermålig s k behovstrappa kan resultera sjukdom, både fysiskt och psykiskt.

Maslows behovstrappa definierar 5 olika nivåer av de primära behoven. När behoven tillfredsställs kliver vi upp till nästa nivå. Längts ner finns överlevnad: Mat, dryck, luft och sex. Utan dessa är vi döda. Överst på trappan finns det man kallar för självförverkligande och är inte direkt central för vår överlevnad. Det är när valmöjligheterna blir många som vi kan utvecklas och fördjupa våra behov av ego-karaktär. I självförverkligandet finns ett stort behov av att framhäva sig själv som många gånger är renodlat egoistiskt.

Människans styrs inte helt av rädsla för överlevnad, den primära definitiva rädslan för döden. Människan är rationell och kan därför stoppa undan sina rädslor och ersätta dem med annat. Vi är rädda för att hålla ett föredrag inför en grupp människor t ex, rädslan för ensamhet och sjukdom är ofta stor. Vi människor är snarare slavar under det sociala behovet. Det är vår akilleshäl.


Men oss som lever med olika former av psykoser och olika psykossjukdomar måste väl rädsla vara stort inslag i livet som tex paranoia? Man blir juh skräckslagen av rädsla av det man har paranoia om? Är det bara jag som lever mellan krig och liv och döden pga mina konspirationsteorier där psykologer och läkare säger det är nojjor bara? Vilket gör mej bara mera skräckslagen. När man har sina svackor!

Nissegossen skrev: I bibeln den säger ett djur som har sin själ i sig skall du icke döda

Jag visste det! Du tänker på djuren! Haha!
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Admin1.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 9 månader sedan #1268800 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Har djur själar?
Så är det wasp djur visar känslor för vad de känner med sitt alldeles egna kroppsspråk, i Zooaffären där jag köper mat till min hund och katt och får hjälp med att få klorna klippta på hunden min, han som äger zoo affären han är väldigt duktig på att läsa av hundar, jag kan beundra en sådan egenskap för då förstår man alltid hunden, de har ett kropps språk djuren precis på samma sätt som vi.

Till dig pimed så tycker jag det var en onödig kommentar till wasp, han har rätt i det han skriver så det finns ingen anledning till att håna.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268804 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har djur själar?
Jag tycker att många hundägare verkar vara väldigt okänsliga för hundens känslor. De rycker och drar i kopplet.