Har djur själar?

Mer
3 år 9 månader sedan #1268728 av memphis
Svar från memphis i ämnet Har djur själar?
Hundar har definitivt en personlighet, även om de saknar "ego". När man ropar eller säger en hunds namn så tänker inte hunden "jaha, det är jag som Är... namnet. För hunden är dess namn enbart ett lockläte som betyder att människann vill att just den ska komma. Katter har väl också personligheter antar jag, även om det inte är lika tydligt. Jag tror också att allt levande i livets kretslopp har en "själ". Även växter. Till och med vatten har en själ.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268729 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Har djur själar?
Vad exakt är en själ? Är det allt som utgör ditt känsloliv, dina minnen, tankar och din personlighet? I sådant fall, vad händer med själen när vi drabbas av allvarliga sjukdomar som påverkar och förändrar alla dessa egenskaper?

Och om nu "själen vandrar vidare" och härbärgerar en ny kropp där den skapar nya minnen, nya tankar, nytt känsloliv och ny personlighet, hur kan du fortfarande vara du?
Mer
3 år 9 månader sedan #1268739 av Lejonhjärta
Svar från Lejonhjärta i ämnet Har djur själar?
Själar vet jag inte om man ska kalla det, men precis som med människor så finns det ju helt klart "något" kvar... kanske en slags energi? Vore faktiskt konstigt om man inte lämnar vibrationer efter sig, alltså med tanke på hur mycket man lever om under sitt liv.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268741 av Skellington
Svar från Skellington i ämnet Har djur själar?
Ni vet väl att varje atom i era kroppar har levt några miljarder år och inte kan dö? Periodiska systemet. Läs på om elementarpartiklarna :)
Mer
3 år 9 månader sedan #1268742 av Lejonhjärta
Svar från Lejonhjärta i ämnet Har djur själar?
"From dust to dust", Skellington har helt rätt.
Mer
3 år 9 månader sedan #1268743 av memphis
Svar från memphis i ämnet Har djur själar?
:jump :bravo: