Någon här som går i kyrkan/cellgrupp?

Mer
12 år 5 månader sedan #443094 av Jesus/magnus
pingst e en bra församling

men baptisterna e bättre^^

ja iaf mina erfarenheter.

John 8:31-32.
Mer
12 år 5 månader sedan #443115 av Pe4r
Jag vet inte om vi har nån Baptistförsamling i Övik, Missionskyrkan finns iallafall
men nog är den väldigt liten i medlemsantal.

Nått att jag tänkt på är att det kanske är rätt att hålla sig borta från Svenska Kyrkan, dom drar in stora pengar från medlemmarna, anställer informatörer och allt möjligt, satsar en massa pengar på verksamhet o.s.v.

Sen är ju maskinparken inte dålig heller, en dammsugare för att hålla kyrkan ren kan vara ganska dyr, den vi hade bar man på ryggen, kostade nog 10.000 bara den, maskiner på kyrkogården kostar mycket dom också.

Går man med i frikyrkan däremot kan man ge ett frivilligt bidrag och där tror jag dom har 2 anställda präster, 1 ungdomsledare och sen några enstaka personer ytterliggare - dock har ju dom alla lägergårdar som kostar.

Eller är det tvärtom, man skulle fått kommit med i Svenska Kyrkan och sedan marknadsfört den och fått fler att gå med, eller att folk kan ge ett visst bidrag som kanske är lägre än medlemsavgiften/kyrkoskatten och därmed kan Svenska Kyrkan gå ut och anställa fler personer och antalet arbetslösa sjunker - de som anställs skall kanske helst vara diakoner som kan göra en insats för de svaga och utsatta.

Sen bör man anställa fler ledare och präster men även övrig personal som kan gå in och avlasta för jag vet att inom Svenska Kyrkan har man väldigt mycket att göra, men man har inte råd att anställa hur många präster som helst t.ex.

Då kan kyrkan jobba mer med att hjälpa och därmed kan dom göra en stor insats.
Mer
12 år 5 månader sedan #443118 av Jesus/magnus
det är tid att mobilisera

vi måste få ut folk på gator och torg i affärer och parker
där skall vi predika å så ut det goda ordet

jag var igår och predikade i ett köpcentre och det var ett par högstadie ungdommar där
och jag sådde ut.

jag frågade så här ungefär, (ni får gärna kopiera och så ut på liknande sätt);

- hur ser er Guds tro ut? Tror ni på Jesus? har ni hört talas om han?

- nja vi vet inte, sade de ungefär. (de får nog inte veta mycke om Jesus i skolan)

- okej. sa ja. vet ni vad frälsning betyder?

-ne..

-jo, sa ja. det betyder räddad.

-....

-det är så här, ni har två val om ni dör,
1. att ha införskaffat en Tro
(räcker med en Tro liten som ett senapskorn, senapskornet slår rot och blir sen ett stort träd)
på Jesus ja eller på Gud iallafall under er levnads tid, då är ni säkerställd för himlen.

eller

2. ni skippar tron, lever värdsligt (med tv stereo nyaste datan osv) och dör sen
då kommer ni sova för evigt, mest troligt utan drömmar. här kanske.. kanske (vet ej)
ni kan få välja att Tro på Herren och undkomma evig sömn.

så ere med himlen m.m.

vad tror ni om det?

- ja till himmelen vill man ju (nåt sånt sade de)

osv så snackade vi tro och jag börja prata om nya testamente.

- har ni läst i bibeln nåt? fråga ja.

- jao litegrann sa en grabb.

- vad läste du, fråga ja.

- litegrann ur gamla testamente, sa han.

- det är traggligt å svårförstått, sa ja.

ni kan inte läsa bibeln som vilken bok som helst, från pärm till pärm för då kör ni fast gamla testamente
i ättelängderna å ger upp. börja med nya testamente, det är andra delen av bibeln, och det är läran om Jesu liv och leverne.
läs gärna Johannes evangeliet det e fint och beskriver Jesus och hans liv på ett bra sätt.

ungefär så sade jag till dem.

de lyssnade och kanske de tog tillvara på nåt ja sade.

så det rekommenderar jag. ta en bibel 1981 års översättning och ge er ut i samhället
predika å så ut, alltid är det nån som lyssnar.

sen kan ni hejda nån i förbi farten och bara säga;

- Jesus älskar dig vet du^^

det känns gosigt å trevligt å höra, om man så är en upptagen person med två kassar mat
så ere upplyftande å veta att nån älskar en, precis som man e.

- kom som du är, säger Jesus! ;) :hjärta

man skördar det man sår ut, och man sår ut det man skördar^^

John 8:31-32.
Mer
12 år 5 månader sedan #443119 av Pe4r
Tron är värd att lära mer om, fördjupa sig, jag har märkt att folk inom frikyrkan har större tro och tar bibeln på stort allvar medans ungdomar i Svenska Kyrkans Unga t.ex. kan efter flera års medlemskap svära och bete sig som att dom inte tillhör kyrkan.

Jag är tyvärr en praktiker men skulle vilja bli lite mer av en teoretiker,
men vad jag hade trivts bäst med är att jobba inom kyrkan med praktiska grejer
som scouting, anordna läger o.s.v. medans andra får predika Guds Ord.


Men Guds kraft kan vara kraftfull, det kan ske under, även med mig,
tänk om Guds Kraft kunde påverka personer som tagit avstånd från mig,
då kanske jag kunde få lite frid i mitt liv.

Ni får gärna be för mig. Amen.
Mer
12 år 5 månader sedan #443120 av Jesus/magnus
per;
det kommer till mig;

1 filipperbrevet kapitel 4

vers 4 - 8

www.folkbibeln.net/chapter/searc ... &kapitel=4

tänk det, gör det, lev det

ty det är det kristna livet :hjärta

John 8:31-32.
Mer
12 år 5 månader sedan #443122 av Pe4r
Jag kan fortsätta på det jag skrev, har haft stora planer på att försöka få rätt mot min gamla församling och sedan tillsammans med dom bygga upp en lägergård med full verksamhet, lite av en daglig träffpunkt för oss med sjukersättning och sånt.

Att bygga en lägergård idag går svårt, man får ta det som finns, i så fall blir det kanske frikyrkan idag om inte en egen förening med egen lokal.

Tänk om man hade bosatt sig på den gården och sen lagt all sin tid på att hålla in en social verksamhet, man har en gemenskap, man kanske lite aktiviteter, man kanske läser och fördjupar sig i nått intressant, hade varit kul.


Men som jag sa då, det handlar nog mer om en egen förening där man hittar en lämplig lokal som någon av frikyrkornas gårdar men hyra under längre tid så lär bli svindyrt.......