Problemet med praktiserande av new age, buddhism m.m.

Mer
8 år 10 månader sedan #746716 av Saari
Världsreligionerna för den som är intresserad: sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldsreligion

Nu är ju wikipedia inte den säkraste källan men dessa sidor verkade noga korrekturlästa och sakliga.

Terapiformen DBT använder sig av mindfulness, inspirerat av zen-buddhismen. Det är för att nå lugn, och det verkar ju hela eftersom det är en terapiform som är framgångsrik för sin målgrupp, främst personer med instabil emotionell personlighetsstörning (dvs har en svaghet i sitt jag). Bara det pekar ju på att meditation kan leda till att man finner en trygghet i vem man är och vad som passar en bäst, att lära känna sig själv, sina förmågor och sina sårbarheter.

Jag tar tillbaka det där om att bön är meditation, eftersom man inom buddhism inte tillber någon eller någonting, men jag hävdar fortfarande att det är ett och samma syfte, att samtala med sitt undermedvetna i lugn och ro.
Mer
8 år 10 månader sedan #746727 av Geta
Den här jättereaktionen mot meditation, beror inte det på att de kristna inte vill ha någon konkurrens.
Har själv gått en helgkurs i kristen djupmeditation. Inte var det så farligt och inte blev jag förstörd av det.
Mer
8 år 10 månader sedan #746733 av Zoidar
Du kanske inte har så hög känslighet för det Geta. Jag själv är på gott och ont mycket känslig för det.

Anchored in Christ ✟

Mer
8 år 10 månader sedan #748776 av lärjungenMatteus
Och därför har också vi satt vår tro till Jesus Kristus. Vi blir ju försonade med Gud på grund av tro, inte därför att vi har lytt de judiska lagarna. För ingen kommer någonsin att bli frälst genom att lyda dem.
Mer
8 år 10 månader sedan #748825 av Janis