Problemet med praktiserande av new age, buddhism m.m.

Mer
8 år 10 månader sedan #746020 av Geta
Meditation förekommer också inom kristendomen, men då kallas det kontemplation.
Mer
8 år 10 månader sedan #746034 av zoegas
Det du säger är att djup avslappning skulle vara skadligt. Då kan man lika bra säga att sova vore farligt.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
8 år 10 månader sedan #746041 av Geta
Det ligger någonting i det. Förr i klostren och kanske också idag gick man upp extremt tidigt.
Sömn ansågs nog som syndigt.
Mer
8 år 10 månader sedan #746051 av Saari
Jag ser bön som en sorts meditation. Om man ber till Gud, till andar, till ingenting, till ett mjölkpaket... Meditativt är det ju definitivt, någonting som tar ner ens anspänningar och på något vis ger oss lite mer lugn. Det ger samma resultat när det har samma syfte, att nå något sorts resultat eller visdom, eller bara vila i sin tro.

Jag förstår tanken i att det skulle störa ens identitet och sudda ut den, om en kom fram till att ingenting spelar någon roll - som att i mindfulnessövningar bli ett med omgivningen, känna allt man känner och känna omgivningen. Jag tror dock inte att det är någonting dåligt att öppna upp sig, för om jag tar min identitet och sätter fast att jag är si, jag är så och jag kan hugga hela min person i sten och alltid vara den så kommer jag aldrig utvecklas eller lära mig någonting. Jag kommer bara vara en hög av statistik, tillhöra sådant som jag kanske inte vill tillhöra som att till exempel dela upp mig efter sexuell läggning, kön eller rentav folkgrupp. Jag känner inte att jag vill applicera min identitet på svenska flaggan även om andra gör det. Där tror jag inte att meditation försvårar för människan att ha en identitet, snarare att det hjälper en att förstå vad som kan vara viktigt.
Mer
8 år 10 månader sedan #746068 av Quinn
Jag har tvärtom erfarenheten att ju längre man kommer i sin meditations-praktik ju mer blir man sig själv. Man "mår gott i sitt eget skinn" så att säga. Man blir mer levande och spontan. För ärligt talat, det här vi intalar oss själva att vi är: "jag är den och den, jag är si och så" är inte det ganska ytligt? Det är en sorts berättelse, något vi [i:1ujzwyfp]intalar[/i:1ujzwyfp] oss själva att vi är.

Men vad är vi egentligen? Det är det intressanta. Att undersöka den frågan, inte bara ta för givet att så här är det. (vi tror ju alla att vi vet :D ) Och ju mer man släpper taget och slappnar av ju närmare kommer man svaret.
Mer
8 år 10 månader sedan #746076 av Nissegossen
Ordet bön, betyder samtal så rikta bönen till vår himmelske far och berätta om hur du har det, så står det i Bibeln att han skall svara dig. Bli inte förvånad om du får svar.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum