Är Gud ond?

Mer
8 år 8 månader sedan #765210 av Melun
Svar från Melun i ämnet Är Gud ond?
Joh 8:46 Vem av er kan visa att jag skulle ha syndat? Om jag talar sanning, varför tror ni mig inte?

Joh 18:23 Jesus svarade: "Har jag sagt något som är fel, så säg vad som är fel. Men om jag talar sanning, varför slår du mig?"

Rom 3:7 Men om Guds sanning genom min falskhet framstår så mycket klarare till hans ära, varför blir jag då dömd som syndare?

Rom 9:1 Jag talar sanning i Kristus, jag ljuger inte. Mitt samvete betygar i den helige Ande

Tit 2:7 och var själv ett föredöme i goda gärningar. Din undervisning ska förmedla oförfalskad sanning och värdighet.
Mer
8 år 8 månader sedan #765213 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Är Gud ond?
Apropos Einstein, så sade väl Martin Luther 'Bibeln allena' - fast knappast på Svenska.
  • cholowiz13
  • Besökare
  • Besökare
8 år 8 månader sedan #765217 av cholowiz13
Svar från cholowiz13 i ämnet Är Gud ond?
Om gud vore god eller åtminstone fanns. Kunde han väl inte låta även goda människor smärtsamma upplevelser innan döden, eller hur?
Som ebola och cancer. Ingen förtjänar att dö i ebola.
Mer
8 år 8 månader sedan #765219 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Är Gud ond?
Pajkastning

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 8 månader sedan #765220 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Är Gud ond?
Gud är ett mysterium.

I Jobs bok, så råkar Job ju ut för allt elände, men han får ju tillbaka på slutet.

Frågan är varför Gud tillåter prövningar från onda makter? En orsak är att man förstår andras lidande bättre.
Mer
8 år 8 månader sedan #765222 av Melun
Svar från Melun i ämnet Är Gud ond?
För att genom synd har Gud tagit avstånd från människan och jorden. Det betyder att godhet inte finns på jorden i så rika mått som det borde. Vilket innebär att satan får utrymme att verka för att människan inte vänder sig till godhet(Gud). Utan vandrar i mörker.