Sanningen om Dukkha

Mer
5 år 10 månader sedan #1064800 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
som jag ser det får man inte skylla sig själv, eftersom man själv, den person man är född som just nu, kan få lida karma för något som hänt ett annat "själv", i ett tidigare liv. Så det är mer som att man är en del av en evig karmamaskin, och man är inte personligen ansvarig för allt karma som drabbar en.
Mer
5 år 10 månader sedan #1064801 av björk
Svar från björk i ämnet Sanningen om Dukkha
När jag sa att jag var allergisk mot gräs
motade pappa ut mig gång på gång. Det var inte mitt fel i det "fallet". De kan inte jag belastas för det är väl realistiskt
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1064802 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
nej, det tycker inte jag heller.

Om man känner sig orättvist behandlad av karmamaskinen så finns det ett uttryck som heter "tong len". det betyder att man får lida skada som man inte förtjänat, därför att man i tidigare liv tagit på sig det, för att lindra andras karma. Det är alltså ädelt, och är en psykologisk metod om man känner sig orättvist behandlad.
Last edit: 5 år 10 månader sedan by memphis.
Mer
5 år 10 månader sedan #1064803 av björk
Svar från björk i ämnet Sanningen om Dukkha
Det är lite känsligt därför man trampar på ömma tår och tajmingen är inte heller superb men tack ändå för upplysning
Mer
5 år 10 månader sedan #1064804 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sanningen om Dukkha
Vi är alltså alla små kristusar här på Viska. Vi lider för andras skull. Eller hur ska jag tolka det?
Mer
5 år 10 månader sedan #1064809 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
hm nej, detta är komplext. Jag menade inte att allt lidande är självuppoffrande utan ibland. Det mesta lidandet beror på karma OCH felaktiga föreställningar. Felaktiga föreställningar kanske vi kan komma överens om. Det har vi ju med säkerhet. Och vi lider av dem med säkerhet. Då pratar jag inte om sjukdomen, utan om alla människor har felaktiga föreställningar som skapar deras lidande.