Sanningen om Dukkha

Mer
5 år 10 månader sedan #1064813 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sanningen om Dukkha
Felaktiga föreställningar behandlar man med KBT.
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1064815 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
En sådan felaktig föreställning är ju vad som gör oss lyckliga. Till exempel sitter jag här och tar mig ett glas vin. Känner mig så nöjd och glad. Men vad händer ganska snart? Jo. Vinet börjar snart ta slut! Min lycka varar inte ens hela flaskan ut, för nu börjar det snart ta slut! Det är förändringens lidande. Där Geta, har vi en orsak till, till lidande, du hade så rätt. Förändringens lidande präglar hela vår tillvaros fundament!

Man är kär till exempel och tror att man är lycklig. Men vad händer då? Man blir rädd för att förlora personen. Det är samma Förändringens lidande.
Last edit: 5 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 10 månader sedan #1064820 av björk
Svar från björk i ämnet Sanningen om Dukkha
Realism får man väl idka vad är person kapabel till och diverse
Mer
5 år 10 månader sedan #1064821 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
Man jobbar stenhårt för att materielt man vill ha. men vad händer då? Man blir rädd för att förlora det, ett sätt eller annat. Huset kan brinna. Mobilt bank-id bli kapat. Micron kan gå sönder. Det som skulle göra en lycklig...
Mer
5 år 10 månader sedan #1064822 av björk
Svar från björk i ämnet Sanningen om Dukkha
Då har man ändå jobbat febrilt då kan man va njd med sig själv på så sätt grämer man sej ej.,
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 10 månader sedan #1064823 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Sanningen om Dukkha
viryabodhi.se/artiklar/buddhism-nu/den-forsta-adla-sanningen/

Är det sanning att inse att man är otillfredsställd? Kan andra pådyvla sin karma mot ngn oskyldig? Vi pratar ofta om sjukdomsinsikt, är det detsamma som visdom som Buddha ofta förklaras med?

Vars är världen på väg?