Sanningen om Dukkha

Mer
5 år 10 månader sedan #1064315 av memphis
Tänkte smygstarta min tråd om österländsk filosofi, med fokus på buddhism, eftersom det är den inriktning som fascinerat mig mest och hjälpt mig genom svårigheter.

För att ta det från början enkelt och konkret så är buddismen konstruerad för att hjälpa oss att ta oss fram här i livet, trots att det består så mycket av lidande. Detta livets lidande kallar buddismen för Dhukka.

Och basen för alltihop är 4 st sanningar, som Buddha formulerade, 4 sanningar om livets lidande (dhukka).
de är så fundamentala att de kallas "de fyra ädla sanningarna", och de lyder:

1. Den första sanningen är att inse att livet ÄR lidande. Det är den första ädla sanningen.
2. Den andra sanningen är sanningen om lidandets ursprung, och okunskapen om det.
3. Den tredje sanningen är sanningen om Lidandets Upphörande. Att det går att arbeta bort lidandet.
4. Den fjärde sanningen är vägen dit. En väg som beskrivs senare, den kallas den åttafaldiga vägen.

Så börjar buddhismen. Som menar att för att få slut på all sorts lidande måste man först SE lidandet! Fortsättning följer. :)
Mer
5 år 10 månader sedan #1064318 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
" Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar uppenbara sig på ett grässtrå". - Zenmästare.

För att kunna observera sitt lidande, och kunna eliminera det, eller om det inte går, åtminstone bli medveten om vad man lider av, finns det enligt buddhismen 8 sorters lidande:

födelsens lidande.
åldrandets lidande
lidande av sjukdom
dödens lidande
lidandet att separeras från något man älskar
lidande av att möta vad man hatar
lidandet av att inte få det man vill ha
och, det sammansattas lidande.

de första fyra är sådant lidande vi inte kan kontrollera eller bli av med helt. De sista fyra går att dämpa så mycket att de känns mindre plågande, vilket såklart är en stor vinst.
Mer
5 år 10 månader sedan #1064320 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
Det finns millioner citat och liknelser som ska hjälpa en att lindra sitt lidande. Särskilt mentala och känslomässiga lidanden är något som går att komma långt med, med hjälp av buddhismen. Man ska liksom älska och odla sin själ, så att den klarar motgångar och lidande bättre.

ett ordspråk som är effektivt mot alla former av negativa känslor är detta genidrag:

"Vi kan inte hindra att känslorna uppstår, men vi kan kontrolllera hur vi reagerar på dem".
Där har vi verkligen nånting!
Mer
5 år 10 månader sedan #1064321 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sanningen om Dukkha
Gillar de här tankarna. Det går inte att springa från lidandet. Att gå rakt igenom är det bästa.
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1064322 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
ja visst är det så? det känns faktiskt bättre, att se och acceptera inför lidandet, och bara försöka ta sig igenom på bästa möjliga sätt :)

jag hade aldrig haft en tanke på religiösa grubblerier i hela mitt liv. Var helt enkelt fullt nöjd med livet som det var ändå. Jag konfirmerade mig, men blev inte troende av det. Men saken var den att jag var inte icke troende heller. Jag var ingenting. Men så en dag när livet hade misshandlat mig lite mer grundligt än vanligt fick jag höra bara en mening, och det var buddhismens fundamentala budskap i öppningsfrasen: LIVET ÄR LIDANDE. Det var bara fullträff rakt in i själva hjärtat. Bulls Eye! Och jag började läsa, det var ganska besatt, som en förälskelse. Nu har den förälskelsen dalat, men allt finns ändå kvar när jag behöver det :) det är fantastiskt.

Förutom detta med lidandet, och vägen till dess upphörande finns det andra fascinerande saker att hitta inom buddhismen. Ta t ex Karma-Maskinen, vad karma är, och vad vi ytterst består av om det granskas ur ett buddhistiskt perspektiv. Men det får bli lite senare :)
Last edit: 5 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1064331 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
Sen finns det även inom buddhismen lite hokus pokus och mirakel ibland.

"Att erinra sig mitt namn tre gånger, kan skingra fruktan för att bli förlägen bland folk". - Shantideva.

Men oavsett hur det går till, om det funkar så funkar det ju! Det kanske är magi. Det kanske är en snabb boost för självförtroendet. Svårt för oss att veta.



Ja. Då var vi väl nånstans där vi hade tittat på det fundamentala påståendet att "Livet är Lidande (dhukka)". Och vi sett att det finns åtta typer av lidande i vår värld. Jag undrar om det är några frågor på det? De åtta typerna av lidande till exempel, eller känns det klart som glas? Vi kan annars gå tillbaka senare.

För nu är det på sin plats att titta på "Vägen som leder till lidandets upphörande". Det är ju det man vill veta. Hur får jag ett slut på mitt eviga lidande?
Last edit: 5 år 10 månader sedan by Admin1.