Filosofiska hörnan

Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1111504 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Filosofiska hörnan
Tankar, ja, när jag återberättar men det är min sanning jag har ju själv sett det. Det var jag, samtidigt en annan av mig själv. Gör såsom de säger i USA surf down on the milky way

Har i vanlig ordning förlorat det jag ville skicka till dig, kan endast ge dig detta www.viska.se/kunena/mina-hallucinationer...ervakad-och-forfoljd

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1114734 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Filosofiska hörnan
Denna borde intressera dig zoidar
en.wikipedia.org/wiki/Religion_and_schizophrenia
Beklagar att du inte fick se översättningen jag ville skicka.
Religion och schizofreni
Från Wikipedia, den fria encyklopedin
Hoppa till navigering
Hoppa till sökningen

Denna artikel behöver ytterligare citat för verifiering. Behaga hjälp att förbättra denna artikel genom att lägga till citat till pålitliga källor. Oanvänd material kan utmanas och tas bort. (April 2013) (Läs hur och när du vill ta bort det här mallmeddelandet)

Relationen mellan religion och schizofreni är av särskilt intresse för psykiatriker på grund av likheterna mellan religiösa erfarenheter och psykotiska episoder. religiösa erfarenheter involverar ofta hörsel- och / eller visuella hallucinationer, och de med schizofreni rapporterar vanligtvis liknande hallucinationer, tillsammans med en rad olika övertygelser som vanligen erkänns av moderna läkare som vansinne. [1] I allmänhet har religionen visat sig ha "både en skyddande och en riskhöjande effekt" för schizofreni. [2]

En gemensam rapport från de som har schizofreni är någon typ av religiös tro att många läkare anser att vara vilseledande - till exempel troen på att de är gudomliga varelser eller profeter, att Gud talar med dem, de är besatta av demoner etc. [3 ] [4] [5] Aktiva och adaptiva coping färdigheter i ämnen med återstående schizofreni är förknippade med ett gott andligt, religiöst eller personligt trossystem. [6] I en studie av patienter med schizofreni som tidigare hade intagits på ett sjukhus hade 24% vad det medicinska fältet hänvisar till som religiösa vallningar.

Transkulturella studier har funnit att sådana religiösa övertygelser, som ofta inte är kopplade till verkligheten, är mycket vanligare hos patienter med schizofreni som identifierar sig som kristna och / eller bor i främst kristna områden som Europa eller Nordamerika. [7] [8] Som jämförelse har patienter i Japan mycket vanligare vanliga problem med skam och förtal, [7] och i Pakistan är det fråga om paranoia om släktingar och grannar. [8]
Innehåll

1. Bakgrund
2 religionens roll vid behandling av schizofreni
3 Religion som utlösare för schizofreni
4 Se också
5 referenser

Bakgrund
Huvudartikel: Schizofreni

Schizofreni är en komplex psykotisk störning där symtom innefattar känslomässig blåsning, intellektuell försämring, social isolering, oorganiserat tal och beteende, vanföreställningar och hallucinationer. Orsakerna till schizofreni är oklara, men det verkar som om genetiken spelar en viktig roll, eftersom individer med en familjehistoria är mycket mer benägna att drabbas av schizofreni. [9] [10] Störningen kan utlösas och förvärras av sociala och miljömässiga faktorer, varvid episoder blir mer uppenbara i perioder med hög stress. Neurologer har funnit att den schizofrena hjärnan har större ventriklar (vätskefyllda kaviteter) jämfört med en brunnhjärna. Detta antas bero på förlust av nervceller. [11] Symtom uppträder vanligtvis runt början av vuxen ålder. [9] Det är sällsynt att ett barn diagnostiseras med schizofreni, delvis på grund av svårigheten att fastställa vilka felaktiga tankar och övertygelser som kan tillskrivas barndomsutveckling [12] och vilka tankar och övertygelser som kan tillskrivas schizofreni. Med psykiatrisk medicinering (vanligtvis antipsykotika) och terapi kan individer med schizofreni leva framgångsrika och produktiva liv. [13]
Religionsroll i behandling med schizofreni

Det har visats i longitudinella studier att de som lider av schizofreni har varierande grad av framgång när religion spelar en viktig roll i deras återhämtning. [14] Det verkar som att användningen av religion antingen kan vara en bra metod för att hantera sjukdomen, eller det kan vara ett betydande hinder i återhämtningen. Speciellt för dem som är aktiva i ett religiöst samhälle kan religion också vara ett mycket värdefullt verktyg för att hantera sjukdomen. [15] [16] Det kan emellertid vara svårt att skilja om en religiös upplevelse är äkta för den andliga personen eller om det är ett positivt symptom på sjukdomen. [17] Det är här en skicklig och pålitlig terapeut kan hjälpa till. Under förutsättning att en terapeut är öppen för användning av religion i sin behandling och att patienten är öppen och tar emot behandlingen, är det helt möjligt att knyta religionen i med professionella terapeutiska hjälpmedel och medicinering för att möta ett önskvärt mål. De som är involverade i sin kyrka och är andliga dagligen, samtidigt som de får psykiatrisk behandling, har rapporterat färre symptom och bättre livskvalitet. De lär sig att se sin religion som en källa till hopp snarare än en plågande verklighet. [18]
Religion som utlösare för schizofreni
Obalanserade scales.svg

Denna artikels neutralitet är ifrågasatt. Relevant diskussion finns på talesidan. Ta bort det här meddelandet, tills villkoren för detta är uppfyllda. (April 2017) (Läs hur och när du vill ta bort det här mallmeddelandet)

Schizofreni kan utlösas av en rad olika miljöfaktorer, inklusive betydande stress, intensiva känslomässiga situationer och dist

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 4 månader sedan #1114777 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Filosofiska hörnan
Tack Nisse, övertygad om att religion i största del är positivt för människan. Stabil tro gör oss tryggare. Samtidigt som det står kan ju vanföreställningarna vara kopplade till vår tro.

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 4 månader sedan #1114795 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Filosofiska hörnan
Jag har ca hälften av livet kvar. Ska styrketräna som 95 åring.
Mer
5 år 4 månader sedan #1114798 av Geta
Svar från Geta i ämnet Filosofiska hörnan
Har svårt att förstå filosofi. Är grymt besviken på Svenska kyrkan. Det verkar vara bättre att ha tron för sig själv och i måttliga mängder. Gillar inte maktanspråken i kyrkan. Till exempel att alla ska böja sina knän inför Jesus.
Mer
5 år 4 månader sedan #1114803 av harrypotter
Svar från harrypotter i ämnet Filosofiska hörnan
Jag kan inte förstå varför man måste tro på saker utan evidens.

Lekmän kan inte uttyda något egentligen.