Ett gudsbevis?

  • RainDrops
  • Besökare
  • Besökare
5 år 4 veckor sedan - 5 år 3 veckor sedan #1141529 av RainDrops
Svar från RainDrops i ämnet Ett gudsbevis?
Ja jag har oxå tänkt på det Memphis! Men som Jocke säger har vi människor ett ansvar då vi har det medvetandet som vi har så man vet inte.

Och det ansvaret kan va vi tycker valpar är gulliga och månen magisk och havet fridfullt och övermäktigt och en solig dag på våren och fåglar som kvittrar nåt fint och vackert

www.bbc.co.uk/guides/zc8bgk7

Last edit: 5 år 3 veckor sedan by Admin1.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 3 veckor sedan #1141566 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Ett gudsbevis?

memphis skrev: Förstår som vanligt inte riktigt vad du menar Jocke, och det är "my bad", du är avancerad att förstå. Men instinkten hos oss att tycka våra barn är vackra kanske spiller över till att gälla även djuren. Om det är så du menar? Men, varför är allting då så vackert? Det kunde lika gärna vara fult. Men det är genomgående vackert. Minsta lilla snäcka. Även en insekt är total symmetri och vackert.


Ja Memphis! Livet är en mirakel vare sig det är vackert eller fult! Med instinkter så menar jag det omedvetna som styr våra tankar och känslor. Det asymmetriska märker vi människor som ngt onaturligt som inte borde finnas, medan det symmetriska bedömer vi som ngt att akta och vårda extra. Ta t. ex downs syndrom, många gör abort om dem får ett sådant foster? Men dem är oftast även det vi kallar livets mirakel i alla fall!

Vad är onaturligt? Vi klarar inte att hålla distinktionen (skillnaden) vackert eller fult inom vår begränsade synfält! Men varför klappar vi ihjäl myggan? Kan ngn svara på det?

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 3 veckor sedan #1141571 av memphis
Svar från memphis i ämnet Ett gudsbevis?
I många många år dödade jag inget. Inte flugor och myggor. Men så flyttade jag till Västerbotten och blev illa biten och jag kände bara: nä! Jag måste fånförsvara mig! Så på den vägen är det. Jag smäller insekter som biter mig. Om jag flyttar söderut ska jag inte smälla dem för de är så få.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 3 veckor sedan #1141579 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Ett gudsbevis?
Skriver från jobbet! Människan är i grunden egoistiskt som ngn sade! Det som vi tar hand om älskar vi, medan det som är bortom vår sinnevärld kan vi inte förstå!

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 3 veckor sedan #1141580 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ett gudsbevis?
Nja människan är lat i naturen. Förr levde människan på mat i munnen och när människan var mätt, hade tak över huvudet var det slöseri att göra något eftersom det gick ut på att inte slösa på energin då det går bort kraft från kroppen och det har med evolutionen att göra, därav lat

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 3 veckor sedan #1141583 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ett gudsbevis?
Det är bra om man kan ta hand om sig själv. Först ska man ta på sig flytvästen. Sedan kan man hjälpa andra. Inte i omvänd ordning.