Jag sov med en vikingaring på mig inatt

  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 3 månader sedan #1223500 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Jag sov med en vikingaring på mig inatt
sverige är hycklarnas och paragraf-ryttarnas paradis. de största bedragarna har kontroll över det här samhället. fienden äger makten, i Politiken och i Media, ska Herren Jesus Kristus sagt medelst en samtida svensk profet.
#trojanskhäst #svpol #bedragare #maktelit #socialdemokraterna #sverigedemokraterna

citerad och länkad till på denna sida, som jag kommer ihåg det: vk.com/club183232754
Mer
4 år 3 månader sedan #1223501 av memphis
Det kanske är en glaspärla som blivit gammal och grumlig? Glaspärlor har jag sett i vikingasmycken förr.
Mer
4 år 3 månader sedan #1223542 av Fantasio
Googla på Mellösahjulet. Hittades nära där mormor och morfar bodde.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1223548 av Geta
Jag tänker på Ållebergskragen och Mönekragen.

sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6nekragen
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Geta.
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1223558 av memphis
Man tror att alla dessa tre kragar, även den från Öland, är tillverkade i Västergötland. Kvalitén är ofattbart fin. Figurerna är så små att det föreslagits att barn har gjort dem. Det tror inte jag, men det måste ha varit någon mästare med mycket bra syn alternativt förstoringsglas.

Det är arkeologernas tolkningar av fynden som går förlorade när fornminnen hamnar i fel händer. Det är kunskap som går förlorad för alltid. Men nu finns det ju fornfynd som finns i sådan mängd att förlusten inte är stor. Men en unik guldhalskrage ger mycket kunskap via hur den är tillverkad, var den är tillverkad, vilka resurser som krävts, hur den slutligen deponerats.

Bäst är förstås när föremålen hittas in situ. På plats. Men har man ändå ett föremål som man tagit rätt på kan det föremålet bära på viktig information ändå.

Har man trots allt fornfynd hemma i privat ägo, bör man vara mycket försiktig när man hanterar sakerna. För metallföremål bör man ha bomullshandskar på vid hantering. Annars kommer hudens fett att börja tära på metallen och till slut blir föremålet förstört. Det är samma som när man samlar mynt, Richard, man ska inte ta i metall med bara händerna!
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 3 månader sedan #1223570 av Geta
Har stenyxor som min mamma hittat.