Förstämningssyndrom

Mer
18 år 2 veckor sedan #38646 av kompis
Hej på er alla!

Jag är ny här på forumet och började att intressera mig för ämnet då jag har en väninna som fått diagnosen "förstämningssyndrom". Jag känner mig dock lite förvirrad då jag läser om den diagnosen, eftersom hon har haft långvariga psykosliknande tillstånd, har "tankebrus" med t ex. sångtexter som liksom ekar och dröjer sig kvar i huvudet på henne, paranoida vanföreställningar där hon tror att människor tycker illa om henne och hon har mått så här sedan tonåren och är nu snart trettio.

Dessa symptom förknippar jag med psykossjukdomar såsom scizofreni, medan jag förknippar förstämningsyndrom med depression och/eller manidepressioner.

Är det någon här som har en liknande diagnos eller vet något mer om symptomen på förstämningssyndrom.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38648 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Förstämningssyndrom
Hör med henne vad läkarna säger, de vet nog bäst.
Man ska aldrig själv diagnotisera någon annan.
Men man kan spekulera i vad man själv lider av för sjukdom.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38652 av kompis
Svar från kompis i ämnet Förstämningssyndrom
Tack för ditt svar.

Hon uppskattar att jag försöker ta reda på mer om den diagnos hennes läkare har givit. Hon har ingen dator och de frågor jag ställer är sådana hon ställer sig själv. Jag försöker verkligen inte att diagnosera henne - det har jag ingen kompetens att göra, men jag kan ju försöka att hjälpa henne med att hitta kunskap om den diagnos som faktiskt är ställd. Hon säger att hon har svårt att komma ihåg vad läkarna sagt och därmed känner hon sig ställd när hon försöker hitta vidareinformation själv.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38653 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Förstämningssyndrom
Låt hon vara med dig när du använder din dator.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38654 av kompis
Svar från kompis i ämnet Förstämningssyndrom
Visst skulle hon kunna det, men vi träffas oftast ute - på fik och dylikt. Jag menade verkligen inget illa, jag letar bara information att vidarbefodra till henne. Jag lämnar inte ut sådana uppgifter om henne att någon skulle kunna veta vem hon är (vem vet, det kanske är jag själv :) ) Jag väntade mig inga absoluta svar eller sanningar, bara ideér och kanske andras upplevelser av just detta sjukdomsbegrepp. Vill man inte svara så är det helt okey. Vi fortsätter att söka på bibliotek etc

Mvh
  • a
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #38655 av a
Svar från a i ämnet Förstämningssyndrom
Begreppet förstämningssyndrom tror jag inte används så ofta istället säger de flesta affektiva sjukdomar.


"Förstämningssyndrom
Kallas ibland också för affektiva sjukdomar. Begreppet är en sammanfattande benämning för de tillstånd som är kopplade till förändringar i stämningsläget. Hit räknas t ex egentlig depression, dystymi och manodepressiv sjukdom"


Tycker denna definition är lite flummig då psykossjukdomar som schizofreni m.m. också medför stora förändringar i stämningsläget och därför också borde klassas under affektiva sjukdomar.(negativa symptom, pykotisk ångest) Skillnaden är väl att vad psykossjukdom har man ibland i tillägg till de affektiva symptomen även andra symptom som t.ex. hallucinationer och vanföreställningar.

Dessutom är det vanligt att man efter en akut psykos får en såkallad postpsykotisk depression dvs man har en svår depression samtidigt som endel av de psykotiska symptomen kan finnas kvar.