Förstämningssyndrom

Mer
18 år 2 veckor sedan #38657 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Förstämningssyndrom
Snälla,,,, Det där vet vi sjuka redan om. I alla fall så är min läkare fenomenal på att förklara hur saker och ting hänger ihop.
De reder ut allt innan dom sätter en diagnos.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38658 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Förstämningssyndrom
kompis 13:52,

Varföe bjuder du inte hem henne på en fika samtidigt som hon kan låna din dator.
Det där låter inte som en nära vän.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38659 av kompis
Svar från kompis i ämnet Förstämningssyndrom
Jag har inte för avsikt att här berätta exakt hur väl och nära vi känner varandra. Våra vägar har korsats på ett alldeles speciellt vis och vi har stort fötroende för varandra trots att vi inte känt varandra i många år och trots att vi inte ses varje dag. Hon skadas inte på något sätt av att jag ställer en fråga här angående ett visst sjukdomsbegrepp, men skulle jag börja diskutera vår vänskap och hur den uppkommit så skulle hon nog ta väldigt illa upp. Vill du inte svara på min fråga så accepterar jag det och hoppas att du accepterar att jag inte kommer att gå in närmre in på hur jag känner henne.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38660 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Förstämningssyndrom
Det är allvarligare att rota i någon annans sjukdomsbild med utomstående, eftersom det lätt blir förutfattade meningar och många gånger feltolkningar.
Att prata om någons kompisrelation är inte något märkvärdigt.
Mer
18 år 2 veckor sedan #38662 av kompis
Svar från kompis i ämnet Förstämningssyndrom
Men snälla du, jag rotar inte i hennes sjukdomsbild! Hon berättade för mig att hon inte fick sina egna upplevelser att gå ihop med vad läkaren sagt och jag ställde därmed en fråga här då jag trodde att era självupplevda erfarenheter och er samlade kunskap skulle kunna kasta lite ljus över det hon kände. Jag menade, som sagt var, bara väl och ingen behöver svara på något de inte vill svara på. Jag har själv läst 20p psykologi och då berörde vi ämnet "diagnoskriterier" och det fascinerar mig att det finns så snarlika symptom på olika sjukdomar och jag måste tillstå att det gör mig nyfiken hur man kan urskilja exakt vilken diagnos som stämmer in.

Detta diskuterade vi (min vän och jag) sist vi sågs och när jag surfade omkring på nätet och fann denna sida så fick jag för mig att ställa den fråga jag ställde. Värre än så är det inte och nu har jag i alla fall lärt mig något nytt - att vara försiktigare med hur jag ställer en fråga. Om jag inte hade nämt vår vänskap utan bara frågat om sjukdomsdefinitionen, hade det varit okey att svara då?
Mer
18 år 2 veckor sedan #38664 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Förstämningssyndrom
Det är därför läkare måste vara helt säkra att någon lider av tex schizofreni.
De negativa symtomen liknar många gånger djupa depressioner.

Säg åt din vän att hon ska diskutera hennes funderingar med hennes doktor. Eftersom det är jobbigt att inte förstå vad man lider av.
Jag tror hennes dr. kan förklara varför hon fick diagnosen.