Hur får man insikt?

  • Stina-Lisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 dag sedan #39635 av Stina-Lisa
Hur får man insikt? skapades av Stina-Lisa
Jag skulle vilja veta, få förslag, få hjälp, hur man får en person att förstå att hon är sjuk/schizofren. En nära anhörig till mig har fått diagnosen schizofren och är nu under lpt, andra gången, men vill inte inse att hon är sjuk.

Tacksam för svar!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 dag sedan #39637 av
Svar från i ämnet Hur får man insikt?
Lämna den saken åt sakkunninga som hennes läkare, psykolog och skötare. Hon måste få tiden på sig.
  • osso
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 dag sedan #39640 av osso
Svar från osso i ämnet Hur får man insikt?
Gör nåt kul med henne istället då och hjälp henne att leva ett bra liv istället för att slå i henne att hon måste inse hur jävla sjuk hon är.
Mer
18 år 1 dag sedan #39645 av Anki
Svar från Anki i ämnet Hur får man insikt?
Tillräckligt med rätt medicin fick mig att få en insikt som jag inte haft
på flera år....
  • Stina-Lisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 dag sedan #39656 av Stina-Lisa
Svar från Stina-Lisa i ämnet Hur får man insikt?
Ja problemet är väl inte det att vi inte gör roliga saker tillsammans! Problemet är att när hon mår dåligt skärmar av sig till allt blir ohållbart och hon blir omhändertagen igen.. och blir utsläppt igen och därmed slutar ta sig medicin för hon är ju inte sjuk (enligt henne).. men ja vi får väl helt enkelt se hur det blir denna gång då om insikten bara ska komma sådär.. antar jag om det är vänta det enda man kan göra...

Ps. jag tänkte mig kanske svar om man som anhörig kan göra något för att få personen att förstå problematiken..?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 dag sedan #39660 av
Svar från i ämnet Hur får man insikt?
vad är insikt? insikt att se att man ser eller är vad då? låt oss akta oss för diagnoser. sjukdommar av diagnossslag är vanliga här i mzungu-world. det är ett jävla hittepå alltihopa. var lite snäll mot dig själv, du som skär i dig och hatar dig själv, eller vad du nu gör.

because the sky is blue
it makes me cry

oh my love for the first time in my life
my eyes are wide open