Hur får man insikt?

  • osso
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 dag sedan #39661 av osso
Svar från osso i ämnet Hur får man insikt?
Bra skrivet Gäst.

Jag är både stämplad själv och är anhörig. Diagnoser kan bli fel och jag vet hur mitt kära syskon mår asdåligt av personal som inte kan göra annat än tjata om hur schizofren hon är. Hon är för övrigt inte schizofren och det är det sista hon behöver höra. Ibland är vänta det enda man kan göra. Och finnas till och gå bredvid. Inte det svar du vill han men jag tror ändå det är det riktigtiga.
  • osso
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 dag sedan #39662 av osso
Svar från osso i ämnet Hur får man insikt?
Det finns ingen poäng med att kränka folk. Om din syster säger ja och amen jag är schizofren och ska ta mina piller resten av livet så länge ni andra vill så tror jag inte hon mår BRA innuti. Och det är väl det du vill att hon ska göra??
Mer
17 år 11 månader sedan #39777 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur får man insikt?
Ungefär 50 % av de med schizofreni inser inte att de är sjuka eller saknar sjukdomsinsikt. Ofta kan sjukdomsinsikten förloras tillfälligt vid en akut psykos, men kan sedan återkomma. Det är inte enbart positivt att ha sjukdominsikt för man kan bli deprimerad om man vet att man har schizofreni. Om din mamma inte tar medicinen och får återfall så finns det nog god chans att hon kan få depåinjektioner av antipsykotika. Många som inte kan sköta sin medicinering brukar få det.

Det finns en bok I'm not sick I don't need help! av Xavier Amador, som beskriver hur en anhörig skall kunna övertyga en psykisk sjuk att söka hjälp.
Kanske skulle du ha nytta av att läsa den boken.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39784 av
Svar från i ämnet Hur får man insikt?
titta inåt.

titta inte på andras teorier. teorier är ord och ord är ord och inget annat än ord.

människan och hennes känslor är inte ord. orden är nåt helt annat än männskan och hennes känslor. be what you are. dont mix your self up with the words that you are not.

teorierna faller alltid. annars skulle dom inte vara teorier.

släpp orden.

sanningen är det som är. its you.
Mer
17 år 11 månader sedan #39800 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Hur får man insikt?
-
Mer
17 år 11 månader sedan #39806 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Hur får man insikt?
Heja maj!