Hur får man insikt?

  • Stina-Lisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39889 av Stina-Lisa
Svar från Stina-Lisa i ämnet Hur får man insikt?
Jag är tacksam för alla konstruktiva svar som faktiskt lugnar mig som anhörig. Det är inte alltid lätt att stå bredvid och se en person må så dåligt men samtidigt inte vilja be om hjälp. Och NEJ det handlar inte om att stämpla in att en person är schizofren eller inte utan att själv kunna lugna ner sig och lita på att den personen hjälper sig själv när den mår dåligt. Det är inte kul att som anhörig hitta en person isolerad i en lägenhet som är till bredden och höjden full med skit just för att den inte "kan" ordna upp sin vardag själv.. för det finns alltid orsaker (läs bortförklaringar) till varför han eller hon beter sig si å så och varför hela dennes omgivning är kaos och lägenheten likaså..
Mer
17 år 11 månader sedan #39890 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Hur får man insikt?
va bra att du tycker så. Du får ursäkta oss, vi är väl rätt snarstuckna just för att så många vill stämpla oss i pannan.
Mitt råd blir att du bara försöker påpeka på ett så okränkande sätt som möjligt hur det ser ut kring honom. Att du är orolig, att det här beteendet inte är det du är van vid från honom. Försök få fram att du förstår att det hela inte kommer lösa sig bara han städar, utan visa på att det är honom du bryr dig om, att de här beteendena han har oroar dig eftersom det får dig att tro att han inte mår så bra.

Hur smärtsamt och svårt det än låter, så ska du inte heller ta för mycket ansvar i det hela. Det är märkligt lite vi kan göra för någon annan egentligen, mer än att finnas där.
Om du inte lyckas få honom att ändra sitt beteende, så försök komma och hälsa på, ring och sånt där. Även om han verkar sval eller direkt avvisande. Fortsätt visa att du finns där, om han skulle vilja ha en förändring.
Du ska ju få hjälp från vården med detta, men jag tar det som att han inte accepterar hjälp?.
Det låter väldigt jobbigt och frustrerande. Det är nog det svåraste som finns, att vara maktlös inför någon man tycker om. Att se den ha smärta, men inte kunna göra något.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39894 av
Svar från i ämnet Hur får man insikt?

Gäst skrev: > gäst, "the sky is blue it makes me cry" är det because med ellioth smith? så jäkla bra låt


hello.
because är en beatleslåt som finns på skivan abbey road. kanske ellioth smith har gjort en cover den, för det är den texten jag syftar på och som du återger. fantastisk låt. en av dom allra vackraset i mitt hjärta. "oh, my love" med lennon är fantastisk också. samma typ av låt. dvs inte den kända "love" utan "oh, my love".
  • gäst2
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40448 av gäst2
Svar från gäst2 i ämnet Hur får man insikt?
Tack Tryskey, du har mycket bra svar (synd att du inte kan tala direkt med honom med din erfarenhet!). Vi nämner aldrig "schizofreni". Men det är svårt att fråga hur han själv vill ha det eftersom "han själv kan varken tala eller tänka". Det är enbart "utomstående (blandat onda och goda) som tänker och talar med hans röst".