Hur får man insikt?

  • gäst2
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39811 av gäst2
Svar från gäst2 i ämnet Hur får man insikt?
Min son inser och säger att han har problem (tankestörningar, röster, bilder etc), men att allt kommer utifrån och strålas till honom. Det är alltså inget fel inom honom och han tvingas till medicin mm helt i onödan. Ibland loggar utomstående in i hans kropp och gör saker som han aldrig skulle göra. Det är en svår balansgång att informera att vi har olika syn på detta, att de som tänker döda honom inte är riktiga människor utan fantasier osv. "Nej, det är visst riktiga människor som ska döda mig (och dig)", säger han. Men jag kan ju INTE hålla med om detta. Jag kan ju inte säga javisst är det så. Detta pågår ständigt trots medicin (först 4mg Risperdal, nu övergång till Abilify. F.n. 10mg Abilify 3mg Risperdal).
Mer
17 år 11 månader sedan #39825 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Hur får man insikt?
vem behöver inse att den är schizofren?
Strunta i det ordet.
Det kan vara en hjälp om personen inser att den behöver hjälp, men det kan man nå på andra sätt än att stämpla in "schizofren" i pannan.

Fråga honom hur han själv skulle vilja ha det, om han fick välja. Han verkar ju ändå ha det jobbigt med de här personerna som försöker döda honom.
Mer
17 år 11 månader sedan #39838 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur får man insikt?
gäst2,

Din son verkar ha problem med vanföreställningar. Det är möjligt att kognitiv beteendeterapi (KBT) skulle vara bra för honom att få för det skall vara ganska bra mot just vanföreställningar. I KBT får han lära sig att vara kriitisk och ifrågasättande till sina vanföreställningar. Det är en slags psykoterapi som faktiskt har bevisad effekt och fungerar för de flesta. Om antipsykotika ger väldigt dålig effekt så brukar man byta till Leponex, som har starkast effekt av alla antipsykotika.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39852 av
Svar från i ämnet Hur får man insikt?
> gäst, "the sky is blue it makes me cry" är det because med ellioth smith? så jäkla bra låt
Mer
17 år 11 månader sedan #39855 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Hur får man insikt?

Gäst skrev: > gäst, "the sky is blue it makes me cry" är det because med ellioth smith? så jäkla bra låt


Fast "Because" är en Beatleslåt. Ellioth Smith sjunger covern.
Mer
17 år 11 månader sedan #39888 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Hur får man insikt?
Hur vet jag att jag har en vanföreställning? Hur ska man kunna validera om det är ens tankemönster, ens känslor eller verkligheten?