Vara gift med en person med diagnos

Mer
5 år 11 månader sedan #1051054 av Amandara
När jag ser dessa videos får jag Flashbacks till saker som hänt. När människor gjort fel. Mot en allvarligt psykiskt sjuk människa. Och allvarligt förvärrat situationen. Och som nämns i filmen är detta helt tabu i alla sammanhang ....ingen vill höra. Man tar inte den psykiskt sjuke på allvar utan allt handlar om mediciner som kanske inte ens funkar. Man står helt ensam i en galen värld upplever man och genom att förneka verkligheten hur den upplevs slänger man bensin på brasan. Ensam står man. Evigt.
Men där finns oxå positiva saker....människor som sträckt ut en hand och hjälpt.
Mer
5 år 11 månader sedan #1051055 av Amandara
Det är sjukt synd och sorgligt att inte fler psykiskt sjuka lever i starka relationer.
Mer
5 år 11 månader sedan #1051080 av memphis
Kan vara så att man med dessa våra sjukdomar har ett "inre liv" som inte går att dela med andra. Och man kan inte lämna det. Därför blir det svårare att ha förhållanden för man är inte på samma plan.
Mer
5 år 11 månader sedan #1051115 av spasy

ispegelland skrev: Kan vara så att man med dessa våra sjukdomar har ett "inre liv" som inte går att dela med andra. Och man kan inte lämna det. Därför blir det svårare att ha förhållanden för man är inte på samma plan.


Kan nog stämma, min fru säger att jag inte är med i leken utan lallar omkring i min egen värld.
Nu har ju jag ingen schizofreni-diagnos utan är schizotyp.
Mer
5 år 11 månader sedan #1051202 av Nissegossen
Geta, det kan vara gamla värderingar som säger att man inte går ifrån en människa som är sjuk.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 11 månader sedan - 5 år 11 månader sedan #1051204 av Sockerskorpan
Nissegossen,
Hm, jag skrev ett längre svar som försvann. i relationer så stannar de flesta så länge relationen ger mer energi än den tar.

Till TS: om ni varit gifta så länge så har ni antagligen hittat en bra balans i er relation. Många kommer kanske aldrig dit så det är bara att gratulera.
Last edit: 5 år 11 månader sedan by Admin1.