Att ha barn

Mer
16 år 8 månader sedan #88280 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att ha barn
Det är ganska många friska människor, som inte har barn. Somliga kan inte få barn, andra har inte kommit sig för och det finns också de som inte vill ha några barn. Hälften av hushållen idag är ensamhushåll. Kanske det kan vara en visst tröst för de flesta av oss, som inte har barn.

Jag tycker att Sylviaplath, pojkmamman och Isa-Alise gör en fantastisk insats som klarar av att ha barn. Det är nog ingen lätt uppgift. Särskilt Isa-Alise har ju gjort en strålande insats i och med att hon varit ensamförälder. Det är nog inte många som skulle klara av det hon har gjort.
Mer
16 år 8 månader sedan #88294 av aspie
Svar från aspie i ämnet Att ha barn

Sylviaplath skrev: Har just läst en väldigt intressant bok. Du kanske inte gillar den. Den heter: "Nördsyndromet : allt du behöver veta om Aspergers syndrom", och är skriven av en mamma till barn med asperger. Hon blev så otroligt förbannad efter det där idiot-programmet "ondska" på.... var det TV-3. Ett riktigt pucko program jag bara såg något avsnitt av. Så hon, (Inger Jalakas, författaren dvs), skrev en bok för att hantera sin ilska. Vad tycker du (om du läst den dvs)?

Har inte läst boken "Nördsyndromet" men den låter intressant. "Ondska"-programmet har jag inte heller sett, har nog hört talas om det. Det finns nog fördomar om aspies.

Sylviaplath skrev: Även om jag inte begriper din signaturtext, har du ofta så mycket intressant att berätta.

Angående signaturtexten, den borde faktiskt redan bytas, jag har bara inte hunnit. Den är ett avsnitt av en dikt av Edith Södergran, en poet som tillhör äldre generation (1892-1923). Edith låter där lite för patetisk och grandiös, ideen är nog ett slags faustiskt sanningssökande.

Sylviaplath skrev: Hur kom det pås att du har asperger?

Jag var autist i förskoleåldern och patient i barnpsykiatrin. Det glömdes bort när skolan började, jag såg inte ut som autist och var bra elev i skolan. Jag fick min aspergerdiagnos först för några år sedan. Eftersom autism/asperger fanns också i följande generation, skaffade jag remiss till neuropsykiatrisk kartläggning. Jag har haft nytta av min diagnos på arbetsplatsen, eftersom jag har fått passligare arbetsuppgifter och jag får arbeta ensam. Jag blir väldigt trött och okoncentrerad i grupper.

- aspie

Edit dagen senare
Bytte signaturen till en Horatius-citat:
Mer
16 år 8 månader sedan #88323 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Att ha barn

pojkmamman skrev: Ias-Alise: Har du alltid varit ensamstående med din dotter? Det måste ha varit tufft. Va skönt att du har så fina relationer som hjälper till.


Jag var gift och blev lämnad innan barnet var fött... men numera har jag min sambo som hjälper till som fadersfigur... han gör sånt som att skjutsa till fritidsaktiviteter och likande för dottern...
Mer
16 år 8 månader sedan #88509 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Att ha barn
Kram på dig I-A/SylviaP