Att ha barn

Mer
16 år 8 månader sedan #88149 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att ha barn

Sylviaplath skrev: Har just läst en väldigt intressant bok. Du kanske inte gillar den. Den heter: "Nördsyndromet : allt du behöver veta om Aspergers syndrom", och är skriven av en mamma till barn med asperger. Hon blev så otroligt förbannad efter det där idiot-programmet "ondska" på.... var det TV-3. Ett riktigt pucko program jag bara såg något avsnitt av. Så hon, (Inger Jalakas, författaren dvs), skrev en bok för att hantera sin ilska. Vad tycker du (om du läst den dvs)?

Även om jag inte begriper din signaturtext, har du ofta så mycket intressant att berätta. Hur kom det pås att du har asperger?

Vilket bra sätt att reagera på de där övergreppen till program
att skriva en bok.
Det blev inte så kraftiga reaktioner då de sändes i TV-3 och
dessutom ganska sent på kvällarna.
Men just då skrämde säkert programmen upp många, i de här
personkretsarna som vi tillhör + anhöriga.
Mer
16 år 8 månader sedan #88150 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Att ha barn
Jag har ett barn som nu är snart vuxet... det har gått bra trots psykosperioder... det lilla barnet kräver väldigt mycket av en i fråga om tid och uppmärksamhet... medan tonåringen kräver mer personlig mognad av en som förälder... det är olika utmaningar... svåra på olika sätt... men underbara... att skaffa barn är det bästa (och det svåraste) jag gjort i hela mitt liv... jag har fått så oerhört mycket glädje av det... och fått möjlighet att ge så mycket... många bekymmer också genom åren...

Min dotter har ADHD, så det har varit en kamp att få skolan att fungera... men jag ångrar inte en dag!!! Det är verkligen det bästa som hänt mig, att ha blivit förälder... jag har varit ensamstående med barn den största delen av hennes uppväxt... det är också en utmaning... har fått ta hjälp av samhället och soc vid tillfällen då jag behövt lägga in mig pga psykosen... men kontaktfamiljen har blivit goda vänner som gett mig och dottern mycket stöd...

Jag kan varmt rekommendera till den som undrar om hon eller han kan bli en bra förälder att skaffa sig stöd runt omkring sig, och sen lita på sin egen förmåga... man mognar mycket när man får barn... graviditeten i sig gör att man mognar... och så lär man dag från dag genom allt man möter i relation till barnet... man kan även få stöd från BVC och likande, föräldragrupper på skolan, osv...

Det är en lycka att vara förälder som jag önskar att alla som vill det ska kunna få uppleva...
Mer
16 år 8 månader sedan #88158 av Geta
Mer
16 år 8 månader sedan #88159 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Att ha barn
Intressant!
Mer
16 år 8 månader sedan #88161 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att ha barn
PSR,

Ja, återhämtning kan se ut på så många olika sätt.
Att ha ansvar för en familj tillhör säkert överkurs.
Det går inte att stirra sig blind på vad som tillhör det
"normala" livet.
Det kan räcka med att ha syskonbarn i bästa fall.
Mer
16 år 8 månader sedan #88162 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Att ha barn
Jo, syskonbarn kan betyda mycket också...