Erfarenheter från arbetsliv och studier efter sjukskrivning

Mer
19 år 2 månader sedan #9599 av dalo

Solblomma skrev: Det känns som om jag är på väg ut i arbetslivet och studier så småningom efter en lång tids sjukskrivning. Jag undrar vad ni har för erfarenheter av det ni andra som gått före? Vad har ni mött för svårigheter och vad har ni haft för nytta av att ha varit sjuk... lärdomar bla.


Det har inte direkt med din fråga att göra, men jag klistrar ändå in vad jag skrev i ett tidigare inlägg -om hur jag ser på "systemet"(tm).

---

Tja, ett eget exempel: innan jag fick klarhet i att jag inte kunde få a-kassa, för att jag inte jobbat tillräckligt mycket heltid, så var det okej för mig att vara arb. lös och söka jobb inom vården. Visst, men efter ett visst antal dagar skulle man visst UTVIDGA sökområdet. Jag fick beskedet att jag tydligen skulle jobba på "Sabbatsbergs nack och sjukgymnastik" som (och läs detta!) "FÖRSÄLJARE / UNDERSKÖTERSKA / ALLT-I-ALLO" Självfallet kunde jag göra det, men jag skulle inte trivas. Och, hur bra nytta gör man, (eller i detta fall, hur bra vård ger man), om man egentligen inte vill jobba där? Kunde människor SATSA på varandra lite mer, ekonomiskt, skulle vi garanterat ha mer kompetens i den offentliga sektorn. Får jag gå med a-kassa två månader LÄNGRE än vad Arbetsförmedligen tycker att "det behövs" (efterssom jag KAN ju pendla sju mil till Sabbatsberg, för guds skull! Smile ), skulle vi GARANTERAT få lite mer kompetent personal. I MItt fall, inom vården. Vilket, antar jag, är aneldningen till att jag sitter och skriver det här här.

---