Någon som upplevt samma sak? Tacksam för spekulationer..

Mer
19 år 2 månader sedan #9193 av Abigor
Hej..

Är totalt nu här. Kom hit pga att jag aldrig får svar av läkare eller psykologer som tycker bollar mig emellan dem för att hitta svaren. Det började allt i när jag var 14 år när jag blev deprimerad. Jag är nu 22.

Sökte hjälp för ca 2 år sen då det blev för extremt. Jag hade riktig jävla döds panikångest hela min vakna tid. Fick då zoloft. Visst klippte det bort den värsta ångesten men jag blev totalt apatisk, är det än idag fastän jag avslutat medicin kuren.

Jag verkar ha undertryck all skit i alla år, därför att nu håller kroppen på att rasa sönder (jag gissar av psykisk stress, jag är inte stressad av något, den bara finns där). Jag har fått 100 i vilopuls, för högt blodtryck, spräng huvudvärk, tappad känsel, yrsel, ryckningar i kroppen, tinnitus, IBS (stressmage) , ohållbart att va på skolan med den magen...

Men det jobbigaste är att blicken inte följer med, som när man är full. Eller som när man spelar ett stort spel på en dålig dator. Har även börjat se färger som när man tittar in i en lampa för länge. Ljusblixtar framför ögonen med.

har även blivit extremt paranoid. Vet inte om jag kan rankas till schizofreni eller psykos. Vet inte vad som händer med kroppen. Jag gissar på en stress som jag inte vet av av det undermedvetna...

Nån som har upplevt exakt samma symptom? Håller jag på att bli schizofren eller är det bara biverkningar av 8 års depresion?

Tacksam för spekulationer och svar...
  • Solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9199 av Solblomma
Jag undrar hur du slutade med medicinen. Slutade du bara tvärt eller trappade du långsamt ner dosen i samråd med läkaren? Det är så man ska göra nämligen. Hjärnan vänjer sig nämligen vid medicinen. synd att du känner att zoloft verkar apatiskt på dig. Kanske det finns nån bättre medicin?
Mer
19 år 2 månader sedan #9200 av Abigor
Jo, jag trappade ut medicinen. Och efter 1,5 år så sköter serotonin nivån i hjärnan sig självt...
Mer
19 år 2 månader sedan #9214 av Admin1
Jag tror inte dina besvär är en biverkan av Zoloften utan det är nog något annat.
Paranoia förekommer i och för sig vid schizofreni, men även vid andra besvär t.ex. paranoid personlighetsstörning, vanföreställningssyndrom, psykotisk depression, bipolär sjukdom mm. Synhallucinationer är heller inte så vanligt vid schizofreni, även om det förekommer. Det typiska symptomet vid schizofreni är annars hörselhallucinationer.

Jag tycker att du skall berätta om alla symptom du upplever för läkarna. Det är en förutsättning för en korrekt diagnos. Vid psykoser brukar man ofta uppleva hallucinationer, paranoia och vanföreställningar, som verklighet. Du har inte alls det problemet och det är tur det eftersom det är då det blir riktigt besvärligt.
Mer
19 år 2 månader sedan #9216 av Geta
Detta att man undertryckt mycket under lång
tid och när man kommit in på lugnare vatten
så kommer allt upp.
Att det som inte psyket orkar med går över i
kroppsliga symtom men att det inte behöver
gå över i kroppslig sjukdom.
Att sätta ord på det kan vara en väg att gå.
Det är mina tankar om det på grund av egna
upplevelser.
En annan sak. Rör du på dig. Motion varje dag
minskar stressymtom.
Mer
19 år 2 månader sedan #9224 av Abigor
Tack tipsen. Jo, jag har gjort CT scan osv (problem med kordination). Ska tjata lite en sista gång innan det får va som det är. Ska försöka motionera lite mer. ..för att få lite mer omväxling i vardagen .?