Det var intressant

Mer
18 år 7 månader sedan #22583 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Det var intressant
Jag vette tusan om du är shitzofren Geta.
Läser man om hur diagnosen utvecklats så ser man ju att något är fel.
Jag har läst och läst men kan fortfarande inte svara på vem som verkligen är shitzofren.

Men det är alltid lika roligt när du säger det jag alltid, ensam som en dåre, står o ropar, tex att om man får höra att man är shitzofren så blir man ledsen av att höra det. Därför bör man inte säga att de som är någotsånär friska, vilket du ju faktiskt är, är shitzofrena.

Visst, du är "sjuk", men inte är du värdelös, på många sätt ser du ju som av naturen mekanismerna som vanligt folk inte verkar tänka på.

Ett bra exempel är som du säger här, att de sjuka kan få ett väldigt lyft om de kallas friska, tyvärr verkar det ju inte vara en tanke för att för att individen ska vara med, få hjälpa till och göra nytta, utan tvärtom mest för att spara bidrag. En god tanke blir ond. Jag var så glad när jag kunde gå till min doktor utan att bråka om sjukskrivning osv, jag fokuserade på mitt mående och att bli av med mina problem..


Du är en av de få som ropar att kejsaren är naken, och det ska du vara stolt över! :klappa

*jättekram*
Mer
18 år 7 månader sedan #22593 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Det var intressant

Gäst skrev: Nivåerna kommer inte att sänkas i sjukförsäkringssystemet.
Däremot "friskförklaras" (= arbetsföra) de sjuka och då framförallt gruppen med psykiatriska diagnoser. Som kommer att på så sätt ramla ur systemen tills bara socialbidrag finns. Och då har sjukförsäkringen sparat in nivåerna så att en sänkning uteblir.


Kan du ge en länk, som bevisar det du påstår? Jag har inte hört detta från något annat håll och jag läser ändå det mesta. Om det var som du säger borde RSMH, Schizofreniförbundet samt inte minst kommunerna protestera vilt och högljutt. Det gör de inte. Varför? Jo, ingen sådan förändring som du talar om är på gång. Lägg fram dina bevis för att det du säger är rätt!
Mer
18 år 7 månader sedan #22598 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Det var intressant
Det där surrars det om i hela landet så det verkar inte vara någon nyhet.
Konstigt att inte fler vet om det.
Mer
18 år 7 månader sedan #22601 av Geta
Svar från Geta i ämnet Det var intressant
borttaget
Mer
18 år 7 månader sedan #22607 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Det var intressant

Admin1 skrev:

Gäst skrev: Nivåerna kommer inte att sänkas i sjukförsäkringssystemet.
Däremot "friskförklaras" (= arbetsföra) de sjuka och då framförallt gruppen med psykiatriska diagnoser. Som kommer att på så sätt ramla ur systemen tills bara socialbidrag finns. Och då har sjukförsäkringen sparat in nivåerna så att en sänkning uteblir.


Kan du ge en länk, som bevisar det du påstår? Jag har inte hört detta från något annat håll och jag läser ändå det mesta. Om det var som du säger borde RSMH, Schizofreniförbundet samt inte minst kommunerna protestera vilt och högljutt. Det gör de inte. Varför? Jo, ingen sådan förändring som du talar om är på gång. Lägg fram dina bevis för att det du säger är rätt!


Nog stämmer det till en viss grad allt det.
man ska ju nu gå igenom alla sjukskrivna på långtid o kolla. Är man "frisk" så kanske man anses mogen att återgå till arbetsmarknaden.
Då blir man ju ofta i praktiken socialfall och karusellen snurrar ett varv innan det koms på att man nog kanske inte var så frisk...

Jag tror inte man inser faran i detta riktigt faktiskt. Det är förhoppningsvis överdrivet att alla skulle friskförklaras, men bara påfrestingen och påföljande oro av en arbetskapacitetsundersökning av icke-psykiatriskt kunniga kan innebära stora påfrstningar. Sen förstår jag inte riktigt varför intresseförbunden och framförallt kommunerna skulle proteratsera kraftfullt?

Vi kan dock räkna med att de är de "utbrända" som har det "värst" i första svängen. Shitzofreni inger en viss sjukdomsrespekt och samtidgt en "hopplös" attityd säkert även hos de som ska kolla detta varv.
Mer
18 år 7 månader sedan #22633 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Det var intressant
Anledningen till att man gör kontrollen av långtidssjukskrivna (vilket är försöksverksamhet) är att 60 % av de som fått förtidspension har i en enkät sagt att de nog egentligen kunde jobba, men kanske inte med det jobb de hade tidigare. Det verkar bland de som får förtidpension finnas många som tycker att förtidspensioneringen egentligen är onödig. Jag tror att det är sådana personer, som kontrollen vill hjälpa till arbete och de kommer få A-kassa och inte socialbidrag. Syftet är inte att friskförklara allvarligt sjuka, som schizofreni räknas som.

Om psykiskt sjuka och de med schizofreni skulle förlora sin sjukersättning eller sjukbidrag, så skulle naturligtvis RSMH och Schizofreniförbundet protestera vilt, eftersom de med schizofreni är diskriminerade på arbetsmarknaden. Om det på sikt skulle leda till att kommunerna skulle stå för socialbidrag skulle kommunerna tycka att det var fel och protestera mot det. Avsaknaden av protester idag tyder på att inga friskförklaringar och omställningar till socialbidrag för psykiskt sjuka planeras utan det är bara någon enstaka person med stor oro och ångest, som fruktar det.