arbeta

Mer
18 år 6 månader sedan #23155 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet arbeta
Väldigt bra Sofie av dig att arbeta nästan heltid. Det är inte alltid enkelt när man har en psykiatrisk diagnos. Det finns också en ganska allmän uppfattning att de med allvarlig psykiatrisk diagnos inte kan arbeta - bra att du genom att arbeta motverkar den fördomen.

Psykiatrisamordnaren håller på att undersöka hur det skall vara med arbete, så jag tror det blir förbättringar så småningom och att fler kommer i arbete och får bättre ekonomi än idag.
Mer
18 år 6 månader sedan #23158 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet arbeta
Jag arbetar också och även om det är väldigt tufft ibland pga diagnosen, så mår jag förmodligen mycket bättre än om jag inte hade arbetat. Livet normaliseras och man får struktur, det här med struktur upplever jag som väldigt viktigt när man har schizofreni. Ni som funderar på att försöka hitta ett jobb: första månaden kommer förmodligen att vara jättetuff, men rider du ut den stormen så ska det nog gå bra.
Mer
18 år 6 månader sedan #23171 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet arbeta
De som är sjuka arbetar ofta mera, om det går att säga så. .?
Mer
18 år 6 månader sedan #23174 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet arbeta
Jag själv har nog kommit till olika arbetsplatser med antingen någon projektanställning eller olika former av lönebidrag. Kanske det borde varit en väckarklocka på något vis. Ofta har det funkat bra ett tag sen har misstänksamheten sakta tagit över och folk på arbetsplatsen har sakta förstått varför jag har lönebidrag. Det var rätt nyligen som jag erkände att något inte stod rätt till, kanske har min misstänksamhet nått enorma propotioner, som sen leder till en enorm paranoja.
Nu med den insikten kanske man kan gå vidare i livet.Troligen blir man sjukpensionär inom kort,vilket verkar skrämmande,Finns det verkligen inte en plats för mig?
Mer
18 år 6 månader sedan #23176 av Geta
Svar från Geta i ämnet arbeta

Kn@sen skrev: Troligen blir man sjukpensionär inom kort,vilket verkar skrämmande,Finns det verkligen inte en plats för mig?

Så där tänkte jag också för snart 15 år sedan.
Jag såg bara en lång raksträcka framför mig där det inget hände.
Vad ska jag göra resten av livet tänkte jag?
Sedan har det hänt mig allt möjligt i mitt liv. Jag har blandat
in mig i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Ett tag gick jag på dagcenter. Tidvis har jag ägnat mig åt
frivilligt arbete.
Riktigt händelselöst har det inte varit någon gång.
Du hittar säkert någon utväg!
Mer
18 år 6 månader sedan #23185 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet arbeta
Kn@sen tänk på att schizofrenin är värst de första 5 åren. Sedan förbättras de flesta. Det betyder att din arbetsförmåga kan bli mycket bättre med tiden och sådana saker bör man ta hänsyn till när man beslutar om förtidspension.
Jag tror definitivt att du har möjligheter att arbeta i framtiden.