arbeta

Mer
18 år 6 månader sedan #23107 av Sofie
arbeta skapades av Sofie
Det är en intressant diskussion som kom upp. Jag tror inte heller att någon behöver vara rädd för att bli av med sin sjukpension. Däremot ser jag det som något positivt om man försöker få tillbaka människor som är tillräckligt friska till arbetsmarknaden. Samtidigt håller jag med om att det krävs ett eget initiativ och en egen vilja för att ta sig tillbaka till ett fungerande arbetsliv. Det är synd att vi har ett samhälle idag där några få arbetar sig själva till utmattning och utbrändhet och håller ekorrhjulen igång, medan en näst intill snart majoritet av befolkningen går omkring utan meningsfull sysselsättning. Det behövs inte att man gör så mycket egentligen, bara detta att känna sig delaktig. En äldre man i vårat kvarter går ut varje dag och krattar löv i parken bara för att känna att han gör något och drar tilll sig många människor som kommer fram och pratar med honom. Nu har jag inte sett honom på ett tag så jag är rädd att han är sjuk eller rent av... nej... Jag själv arbetar också trots en psykiatrisk diagnos, men bara 75 %. Försöker hålla i. Jag har talat med mina arbetskamrater om sjukdomen och känner att jag får om inte förståelse, så ialla fall en hel del respekt. Med medicinens hjälp så hankar jag mig fram och med hjälp av terapin.

/Sofie
Mer
18 år 6 månader sedan #23108 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet arbeta
Jag ber om ursäkt. Det här är egentligen inte ett nytt inlägg, utan ett svar på den andra tråden,..."Nu ska ni ut och arbeta".
Ett tecken kanske på att jag ska gå och lägga mig nu och inte sitta här och fippla.

/Sofie
Mer
18 år 6 månader sedan #23117 av Geta
Svar från Geta i ämnet arbeta
Det är fantastiskt att du arbetar trots en
psykiatrisk diagnos. För den som orkar är
det bra för hälsan.
Jag håller med dig om att alla kan göra
någonting och att det inte behöver vara
lönearbete.
Det kan ge stor tillfredsställelse att göra
någonting om det nu är att kratta löv på
hösten eller annat.
Mer
18 år 6 månader sedan #23126 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet arbeta
Men det finns väl inget som säger att arbetsförmedlingen måste känna till en diagnos....eller?
Mer
18 år 6 månader sedan #23130 av Geta
Svar från Geta i ämnet arbeta

1of3 skrev: Men det finns väl inget som säger att arbetsförmedlingen måste känna till en diagnos....eller?

Men försäkringskassan känner till det.
Mer
18 år 6 månader sedan #23140 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet arbeta
Jo, och egentligen behöver man inte tala om det för arbetsgivaren heller.

Mitt problem var att jag gick utan mediciner och trodde jag skulle klara min väg in i arbetslivet, men så fick jag ett återfall och det var besvärligt och pinsamt och på den vägen är det.

Men när jag söker jobb så talar jag ju inte om att jag har en diagnos det första jag gör. Sedan kan det vara andra orsaker till att jag inte har fått napp på något annat ställe och måste stanna kvar där jag är.

/Sofie