Vad jobbar ni med?

Mer
11 år 3 månader sedan #557225 av po
Vad jobbar ni med? skapades av po
Jag har en i familjen med schizofreni som har en högskoleutbildning och som söker jobb. Det kan vara lurigt att hitta en tjänst där dels medarbetare är förstående dels där varierande arbetsförmåga är OK och stressnivån gärna är låg.

Vad jobbar ni med?

Söker tips på inom vilka områden som det kan fungera bra. Har tidigare läst om en organisation som fokuserade på att anställa personer med asberger. Kanske finns det något liknande för dignostiserade schizofrena att söka sig till.

Tack för läsning och era jobbtips.
Mer
11 år 3 månader sedan #557227 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Vad jobbar ni med?
Är det inte så att Arbetsförmedlingen har en Rehab-enhet? Åtminstone i Stockholm.

/notwoodstock
Mer
11 år 3 månader sedan #557228 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Vad jobbar ni med?
Jag har jobbat i ett kommunhus - kansliavdelning, innan jag blev tvångsinlagd. Sen efter att jag blev utskriven så jobbade jag på ett bibliotek men fick sluta där på grund av - att neuroleptikan som jag var tvungen (tvångsmedicinering i tolv år) att ta - för att neuroleptikan gjorde mig kronisk trött. Annars så har jag knappt jobbat i mitt liv.
Mer
11 år 3 månader sedan #557274 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Vad jobbar ni med?
Efter att jag insjuknade blev jag av med ett industrijobb. Nu har jag en sysselsättning fyra dagar i veckan. Vi snickrar diverse prylar och jag gör de enklast sysslorna. Det är allt jag klarar i dagsläget.
Mer
11 år 3 månader sedan #557277 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad jobbar ni med?
Har jobbat inom sjukvården men blev av med jobbet när det skulle sparas inom offentliga sektorn.
Mer
11 år 3 månader sedan #557311 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad jobbar ni med?
80 % av de med schizofreni jobbar inte och ofta beror det på kognitiv nedsättning och negativa symptom. Vad man kan jobba med beror nog på hur pass arbetsförmågan och de kognitiva symptomen är påverkade.

Abilify kan kanske öka arbetsförmågan. Det har kommit en undersökning som tyder på det.

Kognitiv rehabilitering, där man tränar närminne och koncentrationsförmåga kan vara bra innan man försöker arbeta för man får 30 % förbättring.

Arbetsförmedlingens Rehab kan ordna fram jobb och sedan får man hjälp av en SIUS-konsulent att klara jobbet. Man har dock 30 % chans till arbete. Detta kallas för IPS-modellen.

I Stockholm verkar det finnas trainee platser för funktionshindrade, vilket kan vara värt att kolla upp om han bor där. Läs mer här:
www.dn.se/debatt/stockholmsdebat ... nsnedsatta