Vad jobbar ni med?

Mer
11 år 3 månader sedan #557472 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad jobbar ni med?

bolom skrev: Arbetsförmedlingen har hjälpt med en form av praktikplats. Som jag förstår det leder det dock ej till anställning.


Arbetsrehabilitering vid schizofreni i form av praktik brukar leda till att 17 % får arbete. IPS-modellen gör att 30 % får arbete. IPS-modellen fungerar så att de hör efter vilka önskemål om arbete man har och sedan ordnar de fram ett arbete åt en. För att klara av jobbet får man hjälp av en SIUS-konsulent från Arbetsförmedlingen som hjälper till på jobbet. Det har startat projekt enligt IPS-modellen och en medlem vnv är med i ett sådant projekt. Om man vill arbeta eller få sysselsättning kan det vara bra att ha ett personligt ombud som kan hjälpa till och fixa. Personliga ombud har kommunen och det är gratis.
Mer
11 år 3 månader sedan #557487 av Dot
Svar från Dot i ämnet Vad jobbar ni med?
Jag har praktik på ett museum där jag bor, för tillfället 10h i veckan, som jag fick via arbetsförmedlingen.. trivs bra, för det mesta lugn miljö och trevliga människor, och mycket varierande arbetsuppgifter.
Mer
11 år 3 månader sedan #557491 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vad jobbar ni med?
Jag jobbade när jag var 19-24 år på en industri som tillverkade ventilationssystem. Trivdes mycket bra där o avancerade snabbt till gruppchef, internutbildare och maskinställare. På slutet var jag sjukskriven ganska mycket, o var bland de första som fick gå (jag var inte med i facket heller), när de varslade 80 st. Sen när jag var 26 var jag 9 månader i färgaffären på halvtid, men fick en psykos o kom aldrig tillbaka. Så de senaste 4 åren (jag är 32 idag) har jag fått förtidspension och går på daglig verksamhet.
Mer
11 år 3 månader sedan #557521 av po
Svar från po i ämnet Vad jobbar ni med?
Tack för alla goda tips. Det är ovärderligt.
Mer
11 år 3 månader sedan #557586 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad jobbar ni med?
Här finns en intressant artikel om personer med schizofreni som varit framgångsrika i arbetslivet trots att de har schizofreni. Artikeln är skriven av en professor med schizofreni:
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... i#comments
Mer
11 år 3 månader sedan #557653 av cn
Svar från cn i ämnet Vad jobbar ni med?
innan jag insjuknade jobbade jag som elektriker efter insjuknandet 2001 har jag haft kortare visstidsanställningar och efter det daglig verksamhet inom kommunen med trädgårdsarbete sedan 2006 .