Vad jobbar ni med?

Mer
11 år 3 månader sedan #557383 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Vad jobbar ni med?
Jag har själv ett förflutet inom museibranschen (länge sedan nu) och hade en del psykiskt funktionshindrade kolleger dom var anställda med lönebidrag.

Annars finns det alla varianter. Lysande forskare och författare (läser just nu Beate Grimsrud som har en schizofrenidiagnos), och personer med starkt nedsatt arbetsförmåga. Vanligt är nog att man har varierande förmåga, men att vissa delar (det sociala, simultsnkapaciteten) är mer eftersatta än andra (kreativiteten)

Att hitta ett arbete där din anhöriga kommer till sin rätt utan att utsättas för överkrav är ... En utmaning. För låga krav och brist på sysselsättning är också en stressfaktor.

Min kusin med schizofreni ska testa någon form av skyddat arbete inom second hand-affär.

Hör med arbetsförmedlingen där hen bor om de har några tankar! (Min son med psykos är bara tolv år, så det är inte en aktuell fråga här ännu).
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 3 månader sedan #557385 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vad jobbar ni med?
Så svaret på din fråga bolom är, nej det finns inga projekt inom arbetsförmedlingens ramar som inriktar sig enbart för schizofrena. Pratade med en anställld inom arbetsförmedlingen idag, att t. ex ungdomsarbetslösheten är förhållandevist hög, så jag tror inte det finns pengar anslagna just specifikt för vår målgrupp. Det är alltså många rivaliserande faktorer med i spelet.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 3 månader sedan #557392 av po
Svar från po i ämnet Vad jobbar ni med?
Bra tankar.

Gemensamt är väl en skyddad miljö. Motsatsen skulle vara att jobba på ackord. Det kanske fungerar för någon, men skulle gissa det är på andra sidan skalan för det optimala.

Har också gått i tankar kring att jobb inom kyrkan skulle kunna fungera. Kanske ett varmt socialt klimat, lugnt, men troligen understimulerande.

Arbetsförmedlingen har hjälpt med en form av praktikplats. Som jag förstår det leder det dock ej till anställning.
Mer
11 år 3 månader sedan #557393 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad jobbar ni med?
Kyrkan kan vara både himmel och helvete. Kyrkan är inte precis känd för att vara en bra arbetsmiljö.
Mer
11 år 3 månader sedan #557394 av po
Svar från po i ämnet Vad jobbar ni med?
Mindre bra arbetsgivare?

Good to know i så fall.
Mer
11 år 3 månader sedan #557401 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad jobbar ni med?
Det finns säkert bra kyrkor också. :be :angel :be