Vad jobbar ni med?

Mer
11 år 3 månader sedan #557312 av Erasee
Svar från Erasee i ämnet Vad jobbar ni med?
Jag går på kurs två ggr/veckan när jag nu kommer dit, jag har börjat sova jätte länge och går upp 12:00 varje dag!! .?
Och fattar inte hur folk orkar jobba hela dagen!!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 3 månader sedan #557315 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vad jobbar ni med?
Det som finns inom vissa kommuner, är verksamheter liknande fountain house modellen. Jobbar inom solkraft, och jag vet att det finns liknande verksamheter åtminstone inom storstäderna. Men detta kan väl sägas vara en en extra skyddad arbetsplats, med allehanda diagnoser och missbruk i alla dess former. Det finns några som får en visstids anställning på kanske ett par år, men detta är en lite osäker tjänst, för man blir arbetslös när tjänsten upphör. Då är det kanske bättre att ha den inriktningen att ni siktar in på sjukersättning, med möjlighet att få lss. För är man schizofren, orkar man inte pga kognitiva problem fullfölja en hel arbetsdag. Men kanske ni kan se till att en kommunal verksamhet kan dra nytta av din släktings kunnande?

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 3 månader sedan #557373 av po
Svar från po i ämnet Vad jobbar ni med?
Tack för era svar. Det verkar som om de flesta som är verksamma är det utanför den reguljära tjänstesektorn. Intressanta länkar.

Man vill kunna tipsa om en tjänst som är realistisk och även inspirerande. Jag tror han vill ha ett "så vanligt jobb som möjligt" knutet till utbildningen om ni förstår.

Mina tankar är ett jobb som ej kräver direkt ansvar och där det finns utrymme för varierande arbetsförmåga samt en låg stressnivå.

Fler tips mottages tacksamt.
Mer
11 år 3 månader sedan #557374 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad jobbar ni med?
Har inte hört talas om det finns några anpassade jobb för personer med schizofreni. Det stämmer att det har funnits sådana arbeten för personer med Aspergers syndrom. Jag undrar om de arbetsplatserna finns kvar.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 3 månader sedan #557375 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Vad jobbar ni med?

bolom skrev: Tack för era svar. Det verkar som om de flesta som är verksamma är det utanför den reguljära tjänstesektorn. Intressanta länkar.

Man vill kunna tipsa om en tjänst som är realistisk och även inspirerande. Jag tror han vill ha ett "så vanligt jobb som möjligt" knutet till utbildningen om ni förstår.

Mina tankar är ett jobb som ej kräver direkt ansvar och där det finns utrymme för varierande arbetsförmåga samt en låg stressnivå.

Fler tips mottages tacksamt.


Du pratar om tjänstesektorn? Då kan jag bara hänsyfta till antingen socionom eller sociologiutbildningen som denne person har genomgått? Ja, vad jag vet, så är det på sådana tänkbara yrken ofta en hög stressfaktor. Men tror inte vårdbranschen kan vara aktuell för denne person?

Ja, kanske ngt jobb inom muséernas värld kan vara ett tips? Där kanske det accepteras att din släkting är annorlunda?

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 3 månader sedan #557379 av po
Svar från po i ämnet Vad jobbar ni med?
Specialanpassade jobb kanske saknas då. Det var utgångspunkten.

Museum kanske skulle fungera. Det är en lugn miljö oftast.

Har funderat kring trädgårdsmästar-hållet, eller ett jobb som är halvsocialt men där konsekvenserna om man gör fel inte blir stora och där det kanske är en mer hjälpande tjänst/assistent än direkt ansvar. Skulle nog fungera bäst.