Ge upp eller inte?

Mer
10 år 6 månader sedan #620067 av Eos
Svar från Eos i ämnet Ge upp eller inte?
Jag förstår. Hoppas kuratorn svarar snabbt. Kram! :hjärta
Mer
10 år 6 månader sedan #620086 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ge upp eller inte?
På högskolor och universitet har de speciella stödpersoner eller studiestödjare för personer med olika funktionshinder. De hade ett inslag på TV-nyheterna nyligen om detta och man fick se när en kille med funktionshinder diskuterade sina studier med en särskild handledare, som gav honom tips.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
10 år 6 månader sedan #620119 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Ge upp eller inte?
Mer
10 år 6 månader sedan #620126 av krokus
Svar från krokus i ämnet Ge upp eller inte?
Kuratorn har svarat och jag fick en tid nästa vecka.

När jag gick på KTH hade jag kontakt med en sån där samordnare för studenter med funktionsnedsättning. Jag fick ju extra lång tid på tentorna och en mentor som skulle hjälpa mig strukturera upp pluggandet. Mentorn var riktigt kass faktiskt. Hon sa bara varje gång vi sågs: "Du måste plugga fyra timmar om dagen! Och ät mer grönsaker!". Jag orkade ju inte plugga fyra timmar efter skolan, när att åka till skolan (en timmes färd), vara i skolan i fyra timmar (i stort sett varje dag), och sedan åka hem (en timme) tog all energi. Jag fattar inte hur "alla andra" klarar av sådant!

Nu på Komvux är det ju bara två dagar i veckan, så jag tycker ju att jag borde orka, men jag gör inte det.

(Förresten är det Depeche Mode "Speak And Spell"-skivan som lyssnas på nu, tack vnv :) )

Jaana79,
Gullig katt!
Mer
10 år 6 månader sedan #620137 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Ge upp eller inte?
Jag gav upp en spanska kurs på högskolan här i höstas...... det var för att jag hade för mycket annat att göra med att snickra så jag hann inte gå på föreläsningarna eller plugga......så det var inget jättesvårt val. Men jag hade köpt böcker för 800 kr och hade verkligen tänkt försöka klara kursen. Jag är dock inte säker på att jag skulle ha klarat kursen även om jag inte hade så mycket att göra. Jag förstår ditt dilemma...... hur länge ska jag kämpa liksom????? Ibland ger man upp för lätt när man skulle ha klarat av saker och ibland kämpar man på som ett jehu fast man inte har en chans att klara något............. Vi har ju helt klart sämre utgångsläge som psykiskt funktionshindrade...... men det KAN gå........man vet aldrig förrän man har försökt.......... Jag kan inte råda dig om hur du ska göra men bena ut det hela så bra du kan så du kan se objektivt på situationen. Det är inget misslyckande att hoppa av nödvändigtvis...... du har ju FÖRSÖKT och hade du inte det hade du överhuvudtaget aldrig vetat. Hoppas kuratorn kan hjälpa dig med något smutt.
Mer
10 år 6 månader sedan #620151 av krokus
Svar från krokus i ämnet Ge upp eller inte?

Amandara skrev: Vi har ju helt klart sämre utgångsläge som psykiskt funktionshindrade...... men det KAN gå........man vet aldrig förrän man har försökt..........

Så sant. :hjärta